Karl-Johan Persson, vd för H&M.
Karl-Johan Persson, vd för H&M. Bild: Jonas Ekströmer/TT

H&M rusar efter ökad försäljning

De senaste försäljningssiffrorna har fått H&M:s aktie att rusa i väg med 7-8 procent.

ANNONS
|

Det är klädjättens siffror för tredje kvartalet som ligger bakom ökningen.

H&M, som haft det tufft under en period, redovisar en försäljningsökning på nio procent under perioden juni–augusti, jämfört med samma period i fjol.

Resultatet är betydligt bättre än aktieanalytikernas förväntningar som låg på 5,5 procent, enligt Reuters sammanställning.

Koncernen kommenterar säljlyftet i ett pressmeddelande:

"H&M-koncernens fortsatta förändringsarbete, för att möta det stora skiftet i branschen, har bidragit till en successivt förbättrad försäljningsutveckling och ökade marknadsandelar på många marknader under tredje kvartalet", skriver man.

Samtidigt har bolaget fortfarande logistikproblem på flera marknader.

I pressmeddelandet skriver man:

"Däremot har de problem som uppstod under våren i samband med implementeringen av nya logistiksystem på några av koncernens viktiga marknader såsom USA, Frankrike, Italien och Belgien haft en stor påverkan på försäljnings- och kostnadsutvecklingen i dessa länder under tredje kvartalet. De nya logistiksystemen möjliggör en snabbare och effektivare varuförsörjning samt en ökad integration mellan butik och online."

ANNONS
comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS