Det är klädjättens siffror för tredje kvartalet som ligger bakom ökningen.
H&M, som haft det tufft under en period, redovisar en försäljningsökning på nio procent under perioden juni–augusti, jämfört med samma period i fjol.
Resultatet är betydligt bättre än aktieanalytikernas förväntningar som låg på 5,5 procent, enligt Reuters sammanställning.
Koncernen kommenterar säljlyftet i ett pressmeddelande:
"H&M-koncernens fortsatta förändringsarbete, för att möta det stora skiftet i branschen, har bidragit till en successivt förbättrad försäljningsutveckling och ökade marknadsandelar på många marknader under tredje kvartalet", skriver man.
Samtidigt har bolaget fortfarande logistikproblem på flera marknader.
I pressmeddelandet skriver man:
"Däremot har de problem som uppstod under våren i samband med implementeringen av nya logistiksystem på några av koncernens viktiga marknader såsom USA, Frankrike, Italien och Belgien haft en stor påverkan på försäljnings- och kostnadsutvecklingen i dessa länder under tredje kvartalet. De nya logistiksystemen möjliggör en snabbare och effektivare varuförsörjning samt en ökad integration mellan butik och online."