Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    "Vi vänder oss till trendmedvetna kvinnor av den digitala generationen", säger Kenza Zouiten om Ivyrevel. Arkivbild.

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    H&M nylanserar bloggstjärnas märke

    H&M:s vinst föll rejält under första kvartalet. Nu bekräftas företagets nya investering. Modejätten betalar miljoner för en del av bloggprofilen Kenza Zouitens eget klädmärke. Klädmärket Ivyrevel nylanserades ihop med H&M på torsdagen. Modejätten betala

    Klädmärket Ivyrevel nylanserades ihop med H&M på torsdagen. Modejätten betalade 20 miljoner för en femtedel av klädmärket enligt Björn Magnusson, ansvarig för H&M CO:LAB. Han säger att Ivyrevel kommer fortsätta vara ett fristående varumärke och inte säljas i H&M:s butiker.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    - Rent konkret är vi inblandade i strategisk rådgivning. Vi delar med oss av de erfarenheter vi har inom olika områden. En väldigt konkret sak är att vi hjälper dem att säkerställa en hållbar produktion.

    I ett pressmeddelande beskriver Ivyrevel sig som ”ett digitalt modehus med ett okonventionellt mindset kring digital innovation, design och kundupplevelse”.

    H&M:s vd Karl-Johan Persson sade på onsdagen att ett nytt koncept sannolikt skulle presenteras under våren, han talade inte om denna affär enligt Magnusson. Modekoncernens vinst föll rejält under första kvartalet som avslutades i februari, till 3,3 miljarder efter skatt från 4,7 i fjol.

    24-åriga Kenza Zouiten startade sin blogg 2006. Hon är en av landets största bloggprofiler och har 1,4 miljoner följare på Instagram.

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.