HM:s vd Helena Helmersson under en pressträff på torsdagen.
HM:s vd Helena Helmersson under en pressträff på torsdagen. Bild: Jonas Ekströmer/TT

H&M kartlade anställdas mens – får sanktionsavgift på 35 miljoner euro

H&M kartlade anställdas privatliv, bland annat deras menstruationsproblem och sexpartners. Nu har klädjätten belagts med en sanktionsavgift från dataskyddsmyndigheten i Hamburg – på 35 miljoner euro.

ANNONS
|

Något som H&M själva kallar för en ”intern personuppgiftsincident” på ett servicecenter i Nürnberg blir en dyr affär för bolaget.

Dataskyddsmyndigheten i Hamburg har nämligen belagt klädjätten med en sanktionsavgift på 35 miljoner euro, motsvarande nästan 370 miljoner kronor, sedan bolaget anmält sig själva efter händelsen

Incidenten handlar om att H&M kartlade de anställdas privatliv, såsom hälsoproblem, menstruationsproblem och sexpartners. Det avslöjade den tyska tidningen Frankfurter Allgemeine Zeitung förra året.

I sin niomånadersrapport som publicerades på torsdagen omnämner H&M händelsen som en intern personuppgiftsincident.

”H&M-gruppen tillstår att fel har begåtts på servicecentret och kraftfulla åtgärder har gjorts för att rätta till det inträffade”, skriver bolaget.

ANNONS

LÄS MER:I Gamlestaden växer mode-Sveriges doldis – NA-KD omsätter miljarder

H&M planerar att stänga 350 butiker

I samma rapport redovisar H&M ett något bättre resultat än väntat för det tredje kvartalet. Samtidigt uppger bolaget att man planerar att dra ner med 250 butiker globalt under 2021 – omkring 350 ska stängas och 100 nya öppnas.

H&M kan inte ge någon siffra för hur många butiker i Sverige som kommer att beröras.

Vinsten före skatt under kvartalet uppgick till nästan 2,4 miljarder kronor. Analytiker hade uppskattat att den skulle ligga på drygt 2 miljarder. Under motsvarande period i fjol gjorde H&M en vinst på drygt 5 miljarder.

Under början av pandemin tvingades H&M hålla tillfälligt stängt i en majoritet av sina 5 000 butiker globalt – som mest omkring 80 procent. Idag är drygt 200 butiker stängda, uppger bolaget.

– Även om utmaningarna är långt ifrån över bedömer vi att vi har lagt det värsta bakom oss och ser goda förutsättningar att komma stärkta ur krisen, säger vd Helena Helmersson i en skriftlig kommentar.

LÄS MER:H&M planerar butiksstängningar

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

ANNONS