Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Kronofogden har inte skött sig. Arkivbild.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Hård kritik mot Kronofogden

Justitieombudsmannen (JO) riktar allvarlig kritik mot Kronofogden, efter mängder av klagomål mot myndigheten. Senfärdig handläggning har gjort att personer som betalat sina skulder ändå drabbats av utmätning och pengar inte slussats vidare.

Kronofogden har misslyckats med sitt uppdrag, slår JO fast i ett beslut. Under perioden december 2016 till juli 2017 mottog JO ett stort antal anmälningar. De visar att Kronofogden har dröjt flera månader med att registrera inbetalningar, vilket i en del fall lett till betalningsanmärkningar och löneutmätning för människor som redan betalat sina skulder. En ensamstående mamma skriver i sin anmälan att det påverkade hennes möjligheter att fira jul när lönen felaktigt utmättes i november och december i fjol.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Följdeffekter

Kronofogden har vänt sig till egentligen skuldfria personers tidigare arbetsgivare för att fråga om lön och förmåner.

Eftersom registreringen av inbetalningar har tagit lång tid har det fått till följd att borgenärer som väntar på pengar, till exempel underhållsstöd som ska betalas ut av myndigheten, fått vänta väldigt länge.

Det har också inträffat att inbetalningar registrerats på fel person, och att pengarna då slussats vidare till fel borgenärer.

- Vi tar väldigt allvarligt på kritiken som JO riktar mot oss och jag vill be om ursäkt till dem som har fått vänta på sina pengar, säger rikskronofogde Christina Gellerbrant Hagberg.

Trots samtal och påstötningar från de drabbade har det tagit lång tid innan Kronofogden rättat till felen.

- Det är en komplicerad fråga, och problem som har byggts upp under tid, säger Christina Gellerbrant Hagberg.

Åtgärder har vidtagits

Hon hänvisar till att man håller på att ställa om till ny teknik, för att allt mer handläggning ska ske maskinellt. Det är inom den del som fortfarande sköts manuellt som problemen finns, och Kronofogden erkänner att det har funnits brister i allt från arbetsledning till rutiner och kompetensen hos medarbetarna.

- Det har vidtagits åtgärder tidigare, men inte tillräckligt djupgående. Nu tillför vi fler medarbetare, säkrar kompetens inom redovisning och har en mer aktiv arbetsledning.