Gunilla Ericsson som driver Partille bokhandel.
Gunilla Ericsson som driver Partille bokhandel.

Här sätts kunderna i första rummet

ANNONS
|

Mamma Mu dinglar i taket ovanför högar med Alfons Åberg-böcker. Hedvig Andersson, 5 och ett halvt, tittar i en Pelle Svanslös. Hon har redan lärt sig läsa - knäckt koden - som mamma Anna-Karin Lundell säger.

- Det är trevligt att det även nu för tiden finns kvar gammaldags bokhandlar. Speciellt när man har barn med sig vill man gå och titta och känna på böckerna, säger hon.

Partille bokhandel är ingen liten bokhandel, egentligen. Utöver skönlitteratur, pocket och barnbokshörnan finns flera specialavdelningar, som tillkommit en efter en under åren sedan starten 1985: reselitteratur, kokböcker och en alldeles egen kopia av Shakespeare and Company, en legendarisk bokhandel som öppnade i Paris på 1920-talet.

ANNONS

- Bokhandeln stängde 1941, men vi har läst mycket om den och inspirerats mycket av Sylvia Beach som drev den. Hon jobbade på det sättet som vi försöker göra, med att samla författare och ha program för kunderna, säger Gunilla Ericsson.

Bokhandelsägarna, som båda är utbildade lärare, satsade redan från början på att knyta kontakter med kunderna. De bjuder in till författarträffar, har litterära frukostar och aftnar med information om det aktuella bokutbudet och ordnar gruppresor till städer runtom i Europa. Allra viktigast är bokhandelns läsecirklar som med tiden fått över 900 medlemmar.

- Intresset för böcker har absolut inte minskat på de tjugo år vi har haft bokhandeln. Det är helt klart. Sedan är det klart att situationen för en så kallad riktig bokhandel har änd-rats. Man kan köpa böcker var som helst - på Ica eller bensinstationen, säger Gunilla Ericsson och konstaterar att det kräver ännu större satsningar från bokhandlarna.

- Vi måste hålla ett brett sortiment och erbjuda aktiviteter som gör att kunderna hittar just till oss.

Lönsamheten för Partille bokhandel går uppåt, omsättningen har hela tiden ökat sakta sedan starten. Trots att den lilla bokhandeln har svårare än kedjorna att konkurrera genom försäljning på nätet (vilket Partille bokhandel har valt att inte satsa på) och pressade priser.

ANNONS

- Att alla priskrigar om de nya, heta titlarna är inget vi kan påverka. Ibland hänger vi på, och ibland gör vi våra driver på annat, säger Gunilla Ericsson och ger lyrik och franska böcker på originalspråk som exempel.

Om hon har jobbet som hobby - vilken är drivkraften?

- När man tipsar om en bok - och det blir bingo - och personen kommer tillbaka och vill ha fler tips. Vi säljer förstås mest av de böcker vi själva tycker om.

ANNONS