Anna Söderling.
Anna Söderling.

Gymkedjornas kamp om göteborgarna

ANNONS
|

Listan på gymkedjor i Göteborg kan göras hur lång som helst. Anläggningarna är av olika storlekar och har valt att profilera sig på olika sätt. Men de flesta har den gemensamma nämnaren att verksamheten går bra. Och allra bäst går det för Sats, som har 16000 medlemmar i Göteborg. Förra året omsatte Sats 836 miljoner kronor, med en vinst på 88 miljoner.

–Vi tror på ett koncept med stora gym där man kan träna allt, kombinerat med mycket bemannade öppettider. Men det jag skulle vilja lyfta fram allra mest är att vi är bra på att få igång dig som medlem. För om du har ett gymkort men inte når några resultat, då spelar det ingen roll hur billigt det är. Det är ändå dyrt, säger Pelle Magnusson, regionchef på Sats Sverige.

ANNONS

Under 2013 har Sats öppnat två nya anläggningar i Göteborg. I januari öppnades den nybyggda anläggningen vid Torpavallen och i mars slog man upp portarna vid Eriksberg. Och snart är det dags igen.

–Vi kommer inom kort presentera ett nytt center i Göteborg, som kommer vara ett riktigt flaggskepp för oss. Generellt kan man säga att vi försöker bygga så långsiktigt som möjligt. Vi jobbar med långa hyresavtal, tittar på hur kommunikationen och framtidsplaner för området ser ut. Och inte minst tittar vi på lokaliseringen, det är A och O. Helst ska gymmet ligga inom fem minuter från jobb eller hem. Annars blir träningen lätt inte av.

En annan aktör som växer så det knakar är Fitness 24 Seven, med 150000 medlemmar runtom i landet. Fitness 24 Seven omsatte 238 miljoner förra året och gjorde en vinst på 38 miljoner. I år har Fitness 24 Seven budgeterat för 400 miljoner i intäkter och hittills i år har man öppnat 22 anläggningar i Sverige. Men visionen slutar inte där.

–Vi har en väldigt högt uppsatt vision, och en vision ska vara svår att nå. Men 2025 vill vi ha 5000 anläggningar runt om i världen. Vi har hittills öppnat i Finland och Norge, och vi är på gång i Polen. Agerar inte vi så gör någon annan det, säger Christian Ask, vd för Fitness 24 Seven.

ANNONS

Fitness 24 Seven skiljer sig från de andra kedjorna genom att ha lågt pris och långa öppettider. Här kan man träna för en hundralapp i månaden.

–Vi har inga onödiga extragrejer. Vi har en bra basprodukt och vi ligger nära jobbet eller hemmet. Dessutom kan man träna dygnet runt och kortet gäller på alla anläggningar i hela landet. Vi tror på ett koncept och ett budskap som är lätt att förstå, säger Christian Ask, och fortsätter:

–På sikt kommer marknaden förändras. Det som kommer överleva är de som har ett budgetutbud och de som har premium. Allting mittemellan kommer försvinna, det gäller att erbjuda kunden något unikt.

En annan som är inne på samma spår är Mats Andersson, vd för norskägda Elixia:

–Konkurrensen är stenhård, och då menar jag verkligen stenhård. Och då gäller det att ha en strategi för att vinna slaget. Jag tror inte det spelar någon roll om man lägger sig i kostnadsaggressiva genren eller om man satsar på premiumgym, men det som är viktigt är att man bestämmer sig, och sedan kör helt på det, säger Mats Andersson.

Elixia omsatte förra året 45 miljoner kronor och redovisade en förlust 16.6 miljoner.

Men de röda siffrorna är inget som oroar Mats Andersson.

ANNONS

–Det gäller att se det långsiktigt. Personal kostar och visst skulle vi kunna ha mindre bemanning och därmed ett bättre resultat. Men det är inte den typen av gym vi vill driva.

–Min ambition är att kunna gå plus 2014, men det är osäkert. På klubbnivå är vi lönsamma men det krävs några fler klubbar för att vi ska kunna gå plus på bolagsnivå. Men 2015 ska vi definitivt göra det.

Elixia öppnade sina första anläggningar i Göteborg 2010, året därpå öppnades en tredje klubb i Masthugget, i oktober i år öppnades en fjärde anläggning i Sundbyberg i Stockholm, i maj öppnas en till klubb i Stockholm och i slutet av nästa år är planen att öppna en anläggning vid Allum i Partille.

Och i tankarna finns ännu fler klubbar.

–Jag säger ingenting innan bläcket är på papperet. Men man kan väl säga att jag inte skulle bli förvånad om det öppnar ytterligare en Elixiaklubb i Göteborg under det kommande året, säger Mats Andersson.

Alla håller dock inte med om att det krävs nischade gym för att överleva i gymbranschen. Magnus Wilhelmsson, vd och ägare på Nordic Wellness öppnade nyligen sin 98:e anläggning i Sverige.

–Det har varit snack om det i sju-åtta år, men jag är inte övertygad. Låt de andra nischa sig mot billigt eller lyx, så tar vi hand om personerna i mitten. Det är ju trots allt där de flesta motionärerna finns.

ANNONS

Anläggningar i Göteborg:

Actic

Antal medlemmar: Ca 120000 i Sverige

Anläggningar i Göteborg: 2

Omsättning 2012 (resultat i parentes): 425 miljoner (35 milj)

Elixia

Antal medlemmar: 10000 i Göteborg

Anläggningar i Göteborg: 3

Omsättning 2012 (resultat i parentes): 45 miljoner (-16.6 milj)

Fitness 24 Seven

Antal medlemmar: 150000 i Sverige, vill ej uppge för Göteborg

Anläggningar i Göteborg: 11

Omsättning 2012 (resultat i parentes): 238 miljoner (48 milj)

Friskis & Svettis

Antal medlemmar: 34500 i Göteborg, 56000 inklusive kranskommuner. 552000 i hela Sverige

Anläggningar i Göteborg: 9

Omsättning 2012: Ca 550 miljoner (Resultat 0, drivs som förening)

Hagabadet

Antal medlemmar: 2 654

Anläggningar i Göteborg: 1

Resultat 2012: 50 miljoner (-2.6 milj)

Nordic Wellness

Antal medlemmar: Ca 55000 i Göteborg

Anläggningar i Göteborg: 30

Omsättning 2012 (resultat parentes): 333miljoner (9.7 milj)

SATS

Antal medlemmar: 16 000 i Göteborg

Anläggningar i Göteborg: 8

Omsättning 2012 (resultat i parentes): 836 miljoner (89 milj)

ANNONS