En stor del av företagets transporter genom Danmark görs med den typ av vagnar som nu stoppats av den danska trafikstyrelsen. Det gäller godsvagnar som används för frakt av lastbilstrailers, så kallade semitrailers.
Det danska stoppet infördes sedan det visat sig att den godsvagn som var inblandad i den dödliga tågolyckan hade ett fel i låsmekanismen.
Beskedet från den danska myndigheten är att förbudet gäller tills godstransportörerna visat att de uppfyllt ett antal villkor.
"Har kontroll"
- Vi har skickat in dokumentation som visar att vi har kontroll på vår verksamhet och nu ska de värdera den dokumentationen och sedan får vi se, säger Björn Nettervik, säkerhetsansvarig på Hector Rail.
Trailers som skulle ha fraktats på godståg genom Danmark får nu i stället köras på väg eller fraktas med färja till och från Tyskland.
- Vi tittar på olika alternativ tills det här är löst, säger Anders Bellander.
Redan lagt om
Från Mertz Kombiterminal i Malmö går ungefär 60 trailers om dagen via järnväg.
- En del av våra transportörer har redan lagt om sin trafik till Lübeck och Travemünde, säger Per Edvinsson, produktionsplanerare vid Mertz Kombiterminal.
Om stoppet blir långvarigt kommer godsvolymerna till och från Trelleborgs hamn att öka, förutspår hamnens produktionschef Jonas Pedersen.
- Vi ser inte den stora volymökningen ännu, men det börjar komma så smått, säger han dagen efter att stoppet i Danmark infördes.
Åtta personer omkom i tågolyckan i förra veckan där ett lastbilssläp som fraktats på en godsvagn träffade sidan på ett persontåg.
Rättat: I en tidigare version fanns en felaktig formulering om semitrailers.
Fakta: Tågolyckan i Danmark
Fem kvinnor och tre män dog i tågolyckan på Stora Bältbron den 2 januari. Sexton personer skadades.
Orsaken till olyckan utreds av en haverikommission.
Efter en första bedömning på olycksplatsen meddelade kommissionens utredare att ett lastbilssläp, som satt på en godsvagn, hade vält. Den inledande bedömningen talar för att släpet blåste av tåget och in i persontåget, men kommissionens utredare har understrukit att det kan dröja flera månader och uppåt ett år innan den samlade bilden är klar.
Ett test av den inblandade godsvagnen har i efterhand visat på ett fel i låsmekanismen. Trafikstyrelsen i Danmark har därför med omedelbar verkan förbjudit alla transport av semitrailers med den typ av godsvagn som var inblandad. Dessutom införs strängare hastighetsbegränsningar för godståg över Stora Bältbron i hård blåst. I storm förbjuds godstransporter helt på bron.