Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

180317-spotifyutmanare-636597_se.gp_1.jpg
Svenska musikströmningstjänsten Spotify går upp på New York-börsen den 3 april. Arkivbild.

Globala jättar lurar bakom Spotify

Trots år av förluster dominerar Spotify bland världens musiktjänster. Men kan det svenska it-undret behålla sin ledarposition med huvudrivaler i globala jättar som Google, Apple och Tencent?

Svenska Spotify har sedan starten 2008 utvecklats till världens största musikströmningstjänst och finns i dagsläget i över 60 länder.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Men det svenska online-undret är inte ensamt på musikhimlen. Bolaget har ett flertal giganter som satsar på liknande tjänster.

Främsta rivalen

Amerikanska teknikjätten Apple är en av dem, vars musiktjänst Apple Music nyligen nådde 38 miljoner betalande prenumeranter. Tjänsten har, enligt företagsledningen, ytterligare åtta miljoner gratisanvändande kunder som för tillfället utnyttjar en tre månader lång prövotid. Det räcker dock inte för att knuffa ner Spotify från tronen, som når upp till närmare det dubbla antalet betalande användare, runt 70 miljoner.

- Det finns inget akut som skulle förändra Spotifys marknadsställning de närmsta sex månaderna vad jag kan se. Sedan vet vi inte hur bolagets börsnotering kommer gå, säger Lars Nylin, chefredaktör på tidningen Musikindustrin.

It-undret på börsen

Den 3 april kommer Spotify, som sedan starten gått med förlust, gå upp på New York-börsen. Enligt börsprospektets aktievärdering från i februari kan direktnoteringen på börsen innebära en bolagsvärdering om upp till 184 miljarder kronor.

Pengar som kan vara avgörande om konkurrenterna får för sig att storsatsa.

- Utöver Apple finns förstås Google och Amazon. Bolag som dessa skulle i teorin kunna ändra förutsättningarna radikalt för Spotify om de fick för sig att storsatsa, säger Lars Nylin.

Kinesiskt korsägande

Men börsnoteringen är inte Spotifys enda ess i rockärmen. I slutet av 2017 genomförde bolaget en jätteaffär med den kinesiska internetjätten Tencents musikdivision Tencent Music Entertainment (TME), som består av ett flertal musiktjänster fokuserade på den asiatiska marknaden.

Affären innebar att TME nu äger 7,5 procent av Spotifys aktier, medan Spotify har ett aktieägande om 9 procent i den kinesiska musikdivisionen.

I ett uttalande efter att köpen blivit kända kommenterade den svenska vd:n Daniel Ek att byteshandeln ska "låta båda bolagen dra nytta av musikstreamingens globala tillväxt".

För TME kan korsägandet i Spotify hjälpa de asiatiska musikströmningstjänsterna att konvertera några av de 700 miljoner användarna till betalande kunder, något som de olika plattformarna har relativt få av i dag, enligt analytiker.

För Spotifys del handlar det om att sitta med en bättre hand vid licensförhandlingar med de stora musikbolagen, något Lars Nylin pekar på har varit kostsamt för det svenska musikundret tidigare.

- Det sägs att förr gick över 80 procent av pengarna till musikbolagen. Nu heter det att Spotify lyckats förbättra marginalerna med avtal om 50–60 procent.

Fakta: Några av Spotifys konkurrenter

TT

Apple Music har sedan starten 2015 etablerat sig på över 100 marknader och har, enligt Apple-chefen Eddie Cue i en intervju med amerikanska CNN, 38 miljoner betalande prenumeranter. Moderbolaget Apple är det högst värderade bolaget i världen och har i skrivande stund ett börsvärde på över 906 miljarder dollar, motsvarande 7 411 miljarder kronor.

E-handelsbolaget Amazon har två musiktjänster, Prime Music och Amazon Music Unlimited, vilka tillsammans rapporteras ha 16 miljoner betalande kunder, enligt tidningen Forbes.

Google Play Music är Alphabets alternativ och återfinns i över 60 länder världen över. Musikströmningstjänsten lanserades 2013 och hade enligt den amerikanska tidningen Billboard Magazine närmare 7 miljoner betalande användare ifjol.

Tencent Music Entertainment är den kinesiska internetjätten Tencents musikenhet. TME har ett antal strömningstjänster på de asiatiska marknaderna och samlar upp till 700 miljoner månatliga användare, dock relativt få betalande.

Källa: Forbes, CNN, Breakit

Mest läst