Gillestugan blir pub

ANNONS
|

Hotellkedjan Elite är ägare till snabbväxande Bishops Arms som i morgon öppnar en pub i Trollhättan. Etableringen på Järntorget blir den tredje i Göteborg och den 24:e i landet.

- Vi ska bli så stora som det går, säger Jan Segelberg, ansvarig inom Elite för pubarna.

De flesta ligger i anslutning till hotellen. Så är det i Göteborg, där såväl Plaza som Park Avenue har Bishops Arms i sina källarvåningar. Men tillväxten sker främst i fristående lokaler.

- Vår kärna är en publik äldre än 30-35 år. Varhelst det finns tillräckligt många av dem försöker vi expandera. Fast nu täcker vi i stort sett in Sverige. Därför tittar vi på AA-lägen. Och bedömer Järntorget som ett av de bästa i Sverige.

ANNONS

Att kedjan kunnat ta sig in där beror på de ekonomiska problemen för Gillestugan, som befinner sig under rekonstruktion i likhet med systerkrogen Respekt på samma torg. Gillestugan öppnades 1892 och är en av Göteborgs äldsta restauranger.

- Vi måste noga fundera över hur man hanterar sådana värden, så vi inte slarvar bort dem.

Att ta över anrika verksamheter är inget nytt för Elite, som rymmer flera av Sveriges gamla stadshotell.

Han har ännu inte bestämt om namnet Gillestugan ska behållas. Klart är att sortimentet breddas. Bishops Arms är känt för stort utbud av utländska öl som serveras från fat.

Gillestugan drivs i två våningar, men eventuellt nöjer sig nye ägaren med bottenplanet. Det blir i alla fall ingen fortsättning på den underhållning som i nuvarande regi getts från en scen på andra våningen.

- Det kräver en annan kompetens, som vi inte har. Och det är svårt att få lönsamt.

Med detta har pubkedjan vuxit färdigt i Göteborg. Jan Segelberg tänker tillsätta en ny chef på Järntorget och räknar med att ta över personalen i övrigt.

Säljare är Percy Ranebjörk, som drivit Gillestugan i 20 år. Köpeskillingen är hemlig, men Ranebjörk uppger att det räcker för att fullt ut betala skulderna på 4,5 miljoner kronor.

ANNONS

Han ska efter sommaren titta på restauranger och hotell som är till salu, för att hålla sig kvar i branschen.

Är det inte lite tråkigt att kedjor tar över och gör likadana krogar överallt?

- Jo, på sätt och vis. Men det är svårt för enskilda näringsidkare med de marginaler vi har. Man behöver stora ägare för att få synergier i inköp och marknadsföring.

Elite-koncernen

ANNONS