Göteborgsföretaget Monki växer i Kina

ANNONS
|

Världens första Monkibutik öppnade på Södra Larmgatan i Göteborg 2006. Grundare och ägare var Weekday-gänget Lasse Karlsson och Linda och Adam Friberg. Två år senare sålde de 60 procent av andelarna i företaget Fabric, där både Weekday, Cheap Monday och Monki ingår, till H&M för 564 miljoner. 2010 köpte klädjätten resterande 40 procent.

Försäljningen innebar hundratals miljoner i vinst för ägarna och starten för en jätteexpansion i Sverige och världen. 2009 öppnade kedjan i Danmark och Tyskland, 2010 öppnade den första Monkibutiken i Hongkong - i dag har kedjan över 100 butiker i 13 länder. Men av de fyra butiker som en gång fanns i Göteborg finns bara en enda kvar - den i Femman.

ANNONS

– Det är inget vi valt, utan omständigheter har gjort att vi har tvingats stänga. Vi ser alltid över våra lägen, eftersom vi vill ha lägen som fungerar och är lönsamma, säger kedjechefen Lea Rytz Goldman.

Första butiken som stängde var just den på Södra Larmgatan.

– Den lokalen var väldigt liten, för liten för att vårt erbjudande ska kunna visas upp. En komplicerad yta. När vi skulle omförhandla lokalen valde vi att säga upp den, och då hade vi fortfarande kvar butiken i Kompassen, säger Lea Rytz Goldman.

Men även Kompassen har stängt.

– Olika omständigheter gjorde att vi inte kunde vara kvar där.

Blev det för dyrt?

– Jag kan inte gå in på exakt varför, men vi valde att dra oss ur.

Butiken på Frölunda Torg, som öppnade 2010, har också slagit igen.

– Vårt koncept ska finnas där våra kunder rör sig naturligt. Även om Frölunda Torg är ett bra köpcentrum var det inte riktigt rätt.

Butiken i Femman ligger lite avskilt, men det är inget hinder, menar Lea Rytz Goldman.

– Många av våra konkurrenter, eller koncept med samma målgrupp som vi, finns också där. Dessutom hoppas vi att ombyggnationen av Femman ska göra att ännu fler hittar dit.

ANNONS

Att de andra lägena inte funkar, betyder det att Göteborg och Monki inte passar så bra ihop längre?

– Inte alls, Göteborg och Monki är en väldigt bra kombination och vi tittar hela tiden på nya lägen. Vi älskar Göteborg.

Vad är ett bra läge?

– Vi vill finnas i centrum och letar efter lokaler som är runt 300-500 kvadratmeter.

All fastanställd personal i de nedlagda butikerna har erbjudits nya jobb inom H&M. Enligt Lea Rytz Goldman är det inte aktuellt att göra även Monki till en sektion i H&M-affärerna.

– Nej, vi är ett eget varumärke med egna butiker. Så ska det fortsätta vara.

Medan butiker lägger ner i Göteborg, förökar sig Monki vilt i Asien. I Kina, Hongkong, Malaysia och Japan har företaget totalt 43 butiker. 33 av dem finns i Kina.

– Vi går hem överallt där vi öppnar. Våra kunder gillar samma saker, det spelar ingen roll var de bor, säger Lea Rytz Goldman och berättar att kedjan kontinuerligt tittar på fler butikslägen i Asien.

Monkis huvudkontor finns fortfarande i Göteborg. Men när en ny butik kommer öppna i hemstaden kan kedjechefen inte avslöja.

– Våra kunder är nyfikna och frågar när det blir, men hittar till Femmanbutiken. Vi är inte specifika med var, när eller hur vi kommer öppna ny butik.

ANNONS
ANNONS