Göteborgs Hamn för grund - hotar exporten

ANNONS
|

Nära 60 procent av Sveriges containerhandel går via Göteborgs Hamn. Men dagens containerfartyg är så gigantiska att Göteborgs Hamn inte kan ta emot dem utan begränsningar när de är fullt lastade.

– Redarna för en kamp för att få ned kostnaden för att kunna transportera billigare över långa sträckor som Asien och Europa. Det är den traden de riktiga bjässarna går på. Under de senaste tio åren har fartygen blivit mer än dubbelt så stora, och de har också blivit djupare. Nu står vi inför det faktum att vi klarar av dem storleksmässigt, men inte utan begränsningar när de är fullt eller nästan fullt lastade. Därför måste vi fördjupa farleden och vid kajen, säger Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs Hamn.

ANNONS

16 meter djupgång

För tio år sedan fördjupades farleden. Då trodde man inte att fartygen skulle bli så stora som de är i dag. Och nästa generation väntas bli ännu större. Och det ställer till problem även i Sveriges största och djupaste containerhamn i Skandiahamnen och farleden utanför.

Skandiahamnen är ungefär 14,5 meter djup, men helt fullastade containerfartyg sticker ner 16 meter.

– Så man måste ner på dryga 17 meters djup för att kunna klara bjässarna som de ser ut i dag.

– Vi kan ta emot alla, men det blir begränsningar i och med att de inte kan komma med fulla laster i vissa lägen, säger Magnus Kårestedt.

Beroende av direktsjöfart

Att hamnen är för grund kan skapa problem för näringslivet. Sverige är väldigt handelsberoende. Och i och med att en allt större del av marknaden finns i Asien är landet beroende av att få direktsjöfarten till Göteborgs Hamn.

– Om man ser till H&M och andra textilföretag som importerar från Asien så vill man lasta av direkt i Göteborg. En transport hit tar fem, sex veckor. Och då är det av yttersta vikt att man inte måste lasta om på andra ställen och får förseningar. Då blir det inte konkurrenskraftigt.

– Likadant är det med vår export. Den måste snabbt nå sina destinationer. Annars riskerar man att industrin flyttar dit där den kan göra det. Så fyra meter lermassa i hamnen är faktiskt en riksfråga, säger Magnus Kårestedt.

ANNONS

24 Globen muddermassa

Fyra meter muddermassa på en sträcka på två till tre kilometer motsvarar 24 Globen.

Och att muddra hamnområdet och farleden beräknas att kosta tre, fyra miljarder kronor.

– Det är ofantliga pengar. Det är inget som en hamn klarar av, utan där måste staten gå in. Vi måste få med fördjupningen av hamnen i den nationella planen när regeringen gör sin infrastrukturplan. Det är väldigt viktigt att detta prioriteras, för vi måste ha statliga medel och EU-medel för att klara en sådan investering, säger Magnus Kårestedt.

Om nu regeringen inte tycker att hamnen ska prioriteras – vad blir då konsekvensen?

– Då blir det en begränsning på hur pass stora fartyg vi kan ta emot i Göteborg, och på sikt kanske vi riskerar att tappa direktsjöfart och att den vänder i Rotterdam eller Hamburg. Då får man köra mindre fartyg till Sverige och det innebär en fördyring för svensk industri, säger Magnus Kårestedt.

Samhällsekonomiskt lönsamt

Trafikverkets utredning visar att det är nationalekonomiskt lönsamt att kunna ha direktsjöfart till Sverige och för exportindustrin.

– Det finns en stor samsyn från myndigheterna att detta är en samhällsekonomiskt mycket lönsam investering, säger han.

ANNONS