Göteborg världens nav för översyn av kullager

SKF-koncernen har flyttat sitt digitala utvecklingscentrum från Kalifornien. Nu är det i Göteborg it-folk från hela världen utvecklar ny teknik för att möta lågpriskonkurrensen från Kina.

ANNONS
|

SKF Software Development Centreheter det nya centret, inrymt ispatiösa, öppna 60-talslokaler vidSäveån, en kort promenad frånSKF:s huvudkontor. Och det manjobbar med kallas tillståndsövervakning– online monitoring – endel av IoT (Internet of Things),som ännu inte slagit igenom helt iindustrin.

– När vi pratar om hur viktig digitaliseringenär handlar det oftastom Spotify eller Google. Men basindustrinär ju grundbulten i Sverige:papper, stål och gruvor! Här finnshur mycket som helst att digitalisera,vi har bara börjat sniffa på det,säger Victoria Van Camp, SKF:shögsta tekniska chef, med ansvarför produkt- och affärsutveckling.

Precis som en läkare lyssnar på enpatients hjärta, kan en serviceteknikerfå veta hur en motor, växellådaeller ett transportband mår genomatt ”lyssna” på kullagren. Det finnsinget som så tydligt signalerar allmäntillståndeti en maskin som desmå, små avvikelserna i lagrens rotation.

ANNONS

DET ÄR HÄR utvecklingscentret iGöteborg kommer in i bilden. Försjälvklart ska alla data från maskineroch sensorer kunna samlas inoch skickas på nätet, för att kunnanås i princip överallt. Och genomatt ta fram den bästa tekniken inomdenna tillståndsövervakning, vågarSKF tillämpa en ny affärsmodell,med ett mycket stort åtagande:

– Med lager från SKF ska kundensmaskin fungera. Det är vårt löfteoch det som kunden betalar för. Omdet inte fungerar, får vi mindre betalt.Och om det går riktigt bra får vilite mer, säger Victoria Van Camp.

Den affärsmodellen har SKF tillämpat i Latinamerika i 15 år somett svar på hög inflation – som hållernere investeringsviljan – politiskarisker och andra osäkra förhållanden. Nu ska affärsmodellenbli vanlig i resten av SKF-världenockså.

– Vi har några sådana kontrakt iSverige, till exempel i Zinkgruvan iAskersunds kommun, där vi lovaratt transportbanden ska föra upp ettvisst antal ton gråberg och malm.Gör de inte det, får vi mindre betalt,säger Victoria Van Camp.

I ett sådant kontrakt är det SKFsom sätter in rätt produkter, övervakningoch service.

– Allt ligger på oss och vi får brabetalt om det går bra för kunden.Sådana kontrakt kan inte kinesiskauppstickare göra. I så fall måste devara beredda att skicka servicefolkfrån Shanghai ut i skogen i Sverige.Och det blir dyrt! Kina konkurrerarmed pris och kvalitet, men vi harfötterna på marken, vi har kunskapenoch framför allt en mycket starkserviceorganisation, säger VictoriaVan Camp.

ANNONS

Grunden för den nya affärsmodellenär alltså ny teknik somhåller mycket noggrann koll påmaskinerna, oavsett om de finnsi ett fartyg, en gruva eller ett pappersbruk.Den ger svar på frågorsom: När är det dags för underhåll?Riskerar en motor att skära snart?Ska jag larma nu eller räcker det attbeställa nya lager?

CENTRET I GÖTEBORG öppnade sommaren2016 och har redan utvecklatflera produkter som lanserats kommersiellt,till exempel Enlight QuickCollect, ett ”stetoskop för servicetekniker”.Den lilla mätstickan harbluetoothkontakt med teknikernssmartphone eller padda som skickariväg alla data till Molnet.

En annan produkt som utvecklatsi Göteborg och Luleå heter IMx-8och samlar in data från maskineroch sensorer, filtrerar informationenoch skickar iväg enbart det somär viktigt för stunden och spararresten.

– Filtreringar är jätteviktigt i industrin,där uppkopplingen oftaär väldigt dålig, säger Victoria VanCamp.

Att SKF nu väljer Göteborg framförit-meckat Kalifornien kan tyckasmärkligt. Victoria Van Camp förklararvarför:

– Visst, där finns duktigt folk,men det är nio timmars tidsskillnadtill Europa och nästan inga SKF-kunder.Amerikanska västkusten ärbra på många sätt, men har inte såmånga pappersbruk eller stålverk.

– Så det mentala avståndet varbetydligt större än tidsskillnaden.När vi nu använder ny teknik föratt möjliggöra nya affärsmodeller,måste de som utvecklar teknikensitta nära dem som arbetar medaffärsmodelloch försäljning – ochframför allt nära våra kunder. Därförville vi ha det här centret i Göteborg,säger Victoria Van Camp.

ANNONS

SKF-KONCERNEN 2017

■■ Vd: Alrik Danielson.

■■ Styrelseordförande: Hans Stråberg.

■■ Omsättning: 77,9 miljarder kronor.

■■ Vinst före skatt: 7,7 miljarderkronor.

■■ Verksamt i: 130 länder.

■■ Orter med återförsäljare: 17 000.

■■ Tillverkningsenheter: 103.

■■ Antal anställda: 45 700.

ANNONS