Göteborg satsar på konferenser

ANNONS
|

Sedan 80-talet har Göteborg vuxit som mötesdestination - utbyggnad av så väl hotell som kollektivtrafik och flyglinjer har spelat stor roll. Nu står Göteborg inför nästa steg, att roffa åt sig av marknadsandelar på en allt mer konkurrensutsatt marknad.

I Göteborg arbetar Göteborg & co och Göteborg Convention Bureau, GCB, med att utveckla och marknadsföra Göteborg som mötesdestination. Det är ett långsiktigt arbete - en kongress tar mellan tre till fem år att ro hem.

Många aktörer deltar i samarbetet. En av dem är Daniel Stenbäck, vd för Gothia Towers. Han berättar att affärsturismen är något som de aktivt satsar på. Bland annat tillsattes precis en ny tjänst med fokus på den internationella marknaden för kongresser.

ANNONS

– Vi satsar säljtid på detta. Det individuella affärsresandet kan vi inte påverka i lika stor grad, men med kongresser kan vi skapa tillfället själva, säger Daniel Stenbäck.

Göteborg Convention Bureau arbetar främst med fokus på en europeisk marknad när de rekryterar kongresser till Göteborg. Utifrån en databas fylld av kongresser, konferenser och möten väljs sedan några ut, främst de som passar Göteborgs styrkeområden inom forskning och industri. Ett exempel är en kongress i nukleärmedicin som hålls i Göteborg i höst med omkring 5 500 deltagare. Den första kontakten togs våren 2006. Nu, åtta år senare, är det alltså dags.

Forskningens stabilitet är en av orsakerna till att mötesindustrin inte är särskilt konjunkturskänslig, många kongresser planeras enligt ett roterande schema. GCB arbetar med ambassadörer inom de berörda fakulteterna som deltar på möten, för att få kongressen att placeras i Göteborg.

Mötesindustrin, ibland också kallad affärsturismen, är lukrativ. Delegater räknas ofta som högspenderande, de lägger mycket pengar på logi, transport, mat och shopping.

Under perioden 2012-2014 hade Gothia Towers drygt 76 000 delegater som gäster på hotellet. De bodde i snitt 2,2 dygn per person och spenderade i snitt 3 700 kronor per dygn.

– Totalt genererade delegaterna över 630 miljoner i samband med att de besökte Göteborg, säger Daniel Stenbäck.

ANNONS

För till exempel kongressen i nukleärmedicin beräknar Lennart Johansson, vice vd på Göteborg & CO och chef för GCB, att intäkterna blir 70 miljoner kronor exklusive moms.

– Det är en summa motsvarande ett medelstort företags årsomsättning som genereras på bara fyra, fem dagar. Då tillkommer också allt det som utställare och sponsorer spenderar, säger han.

I oktober 2015 är Gothia Towers och vd:n Daniel Stenbäck med och anordnar en kongress för nöjesparkernas branschorganisation, The International Association of Amusement Parks and Attractions. Där förväntas omkring 8 000 delegater delta och arrangemanget tros omsätta 84 miljoner kronor i Göteborg.

Men Göteborg är inte enda staden som upptäckt att mötesindustrin är gynnsam. Lennart Johansson menar att lösningen är att erbjuda det som finns "only in Gothenburg".

– En av de stora konkurrensfördelarna vi har är göteborgarna. De är ovanligt välkomnande och det upplevs som väldigt positivt. I Göteborg har vi också mötesanläggningar, hotell och restauranger inom gångavstånd i centrum. Sedan har vi dessutom hållbarhet, mångfald, struktur och ordning och reda. Nu återstår bara utmaningen att lista ut hur vi ska paketera allt detta på bästa sätt, säger Lennart Johansson.

Tommy Andersson är professor i turismekonomi vid Handelshögskolan i Göteborg. Han tycker att affärsevenemangen är en bra satsning för Göteborg.

ANNONS

– Så som det är nu görs hysteriska satsningar på idrottsarenor och liknande. I stället skulle man kunna kapa åt sig mer av affärsturismen, som genererar stora pengar. Och det ena utesluter inte det andra, affärsturismen är ett bra komplement till övrig turism.

Han beskriver Göteborgs roll som evenemangsstad som en stor kostym att fylla ut.

– Och nu har man lagt ut kostymen ytterligare, i alla fall när det gäller hotell. Jag är positiv till affärsturismen som en lösning. Göteborg är redan starkt på den fronten, men kan bli betydligt starkare, säger han.

Fakta: Mötesindustrin i Göteborg om 10 år

Göteborgs & co:s vice vd Lennart Johansson listar faktorer som kan locka ännu mer affärsturister till Göteborg framöver:

Svenska Mässan, Posthotellet och Lindholmen Science Park fortsätter att satsa.

Göteborgs universitet och Chalmers satsar på deltagande och värdskap för kongresser.

Västlänken utvecklar Göteborg till en Skandinavisk mötesplats.

Folkets Hus blir en ny mötesplats med hotell.

Daglig flyglinje till New York.

ANNONS

Marknadsföring på kinesiska marknaden.

Göteborg blir världsledande som destination för hållbara evenemang och möten.

ANNONS