Göteborg ishockeyns etta – för företagare

Göteborg som landets hockeyhuvudstad är kanske mest önsketänkande bland Frölundafans. Men med blicken vänd mot näringslivet är det en annan femma. Vi har kört ett pass tillsammans med tre företag i ishockeybranschen.

ANNONS
|

Trots fyra SM-guld, seger i åretsTV-puck, Rasmus Dahlin och ytterligareen drös NHL-proffs medvästsvenska rötter är det nog ensmula förmätet att kalla fotbollsfästetGöteborg för Hockeysverigeshuvudstad.Ändå har flera av företagen somförser spelare och tränare med allnödvändig utrustning valt att placerasina huvudkontor just här. Förklaringarnaär flera.

– Det geografiska läget är en.Hamnen spelar förstås också roll.Plus att Göteborg med omnejdlänge varit ett starkt fäste för sportoch konfektion generellt. TeamSportia, Intersport och Sportringenhar också sina huvudkontor här, säkertav liknande skäl, säger FredrikAskenbäck som är finanschef förBauer i Sverige och Europa.

BAUER ÄR DET största företaget ibranschen, har funnits i mer än 90år och har enligt egen uppgift en internationellmarknadsandel på över50 procent utanför Nordamerika.Det europeiska huvudkontoret harfunnits i Göteborg sedan 2001. Företagetvar länge, precis som störstakonkurrenten CCM, mest förknippademed skridskor, men har desenaste decennierna utvecklat ettkomplett sortiment av skydd.

ANNONS

En konkurrent och ”uppstickare”på området är amerikanska Warriorsom började sälja hockeyutrustning2005.

– Från att ha haft klubbor ochhandskar som vårt främsta signumsläppte vi våras vår första högteknologiskahjälm, en produkt som detlåg många års forskning bakom,säger Jonas Karlsson, försäljningsansvarigi Skandinavien.

Hjälmar, klubbor och skridskor ärexempel på områden där det häntmycket och där företagen satsarmycket pengar på att ta fram produktermed bättre hållbarhet ochskyddsförmåga.

Bauer har en stor forskningsochutvecklingsanläggning utanförMontreal där målet är att ta frammarknadens bästa prylar.

– Vår växande marknadsandel tyderpå att vi är på rätt väg. Men för oss är det också ett sätt att utvecklahockeyn genom att komma på nyalösningar. Som att kunna byta skenapå skridskon med ett knapptryckute i båset. Du behöver inte ens taav dig skridskon, säger Fredrik Askenbäck.

Både han och Jonas Karlssonbetonar vikten av att slutkundernamöts av kunnig personal ute i butikerna.Att hockey är en dyr sportär en spridd ”sanning” med rötteri okunskap om vad som krävs förungdomsspelare.

– Ja, det är viktigt att säljaren kanhela varumärkenas sortiment ochsegment och talar om att det finnsalternativ till skridskor för 9 000kronor. I dag finns det väldigt attraktivaprodukter till mycket lägrepriser än de dyraste, säger JonasKarlsson.

Digitaliseringen har påverkatbranschen på olika sätt. En förändringär att fler handlar på nätet. Enannan är nya möjligheter till individanpassadutrustning. Exempelvisfinns redan utrustning som skannarav foten innan man väljer skridskor.Två trender som pekar åt olika håll.

ANNONS

– Hockey är en sport där mångafortfarande vill ha kunskap ochmöjlighet att prova, hjälp att värmaskridskor och så vidare. Vi går meroch mer mot att konsumenterna villha utrustning som anpassas på individnivå,säger Fredrik Askenbäck.

DET LITE MER nischade företagetMohawke Hockey startades föråtta år sedan i Billdal av Urban Ullbergsom har en bakgrund i textilbranschen.

– Man kan säga att vi gör och säljerde små detaljerna som de storaföretagen inte riktigt orkar med,sammanfattar han bolagets verksamhet.

Sortimentet är blandat: skridskosnören,asfaltspucken GreenBiscuit, diverse teknikutrustningför träning både utanför isen, NHLkonfektionmed mera. En del prylarär företaget agent för,medan andrasäljs under den egna varumärketMohawke Hockey.En av de nyaste artiklarna kallasskate fenders och skyddar vid skottmot anklar och fötter. Skyddet användsredan av flera NHL-spelare.

– Det har varit en lång resa,men de sista två åren har vi blivitett etablerat varumärke inom träningsprodukter.I dag finns vi i 250butiker i Norden, men även i Tyskland,Tjeckien och Slovakien, sägerUrban Ullberg

Alla tre företagen använder digitalakanaler i sin kommunikation.Mohawke Hockey annonserar påLaget.se där man visar upp allaprodukter i videoformat.

– För oss är sociala medier enmöjlighet att kommunicera medslutkunderna som vi ju inte alltidträffar annars, säger Jonas Karlssonpå Warrior.

– Sociala medier är ett av flera sättför oss att prata med och lyssna tillanvändarnas behov. Gräsrotskontaktenär generellt sett viktig föross också, säger Fredrik Askenbäck.

ANNONS

Även om de tre Göteborgsbaseradeföretagen växer så är marknadensstorlek ganska konstant. För attden ska växa krävs fler hockeyspelare.Den tillväxten är sin tur troligenberoende av flera faktorer.

– Om det byggdes fler ishallar iSverige skulle vi garanterat få flerspelare. Det är jag helt övertygad omFör då skulle vi slippa träningstidervid halvfyra på eftermiddagen somgör att många slutar, säger FredrikAskenbäck.

Urban Ullberg tror att rekryteringenframöver kommer att gynnasav nya NHL-stjärnor som RasmusDahlin och Elisa Pettersson.

– Ja, de kommer att påverka intressetpositivt. Jag tror att ungdomarkänner en närhet till democh att NHL-drömmen faktiskt ärmöjlig.

Jonas Karlsson återvänder tillkostnadsaspekten:

– Tillsammans har vi ett ansvar attvisa att sporten inte behöver varaså dyr. Vi måste ge fler chansen atttesta sporten.

WARRIOR

■■ Grundat: 1992 och började lanserahockeyutrustning 2005.

■■ Gör: säljer och marknadsför Warriorgentemot återförsäljare i helaSkandinavien. Sortimentet bestårav all typ av utrustning, accessoareroch textil för ishockey med undantagför skridskor. Försäljningen skergenom koncernens tyska bolag.

■■ Huvudkontor Sverige: Mölndal.

■■ Internationellt huvudkontor: Detroit.

■■ Ägare: New Balance.

■■ Antal anställda i Sverige: fyra.

■■ Omsättning: inte offentlig.

MOHAWKE HOCKEY

■■ Grundat: 2010 av Urban Ullberg.

■■ Gör: marknadsför och säljerhockeyaccessoarer,off- och oniceutrustningför träning. Säljer bådeandra varumärken och det egna Mohawke Hockey.Ett exempel på det senare ärvisir som tillverkas i Slovakien (användsav Frölundas A-lagsspelare).Mohawke har även Europalicens förtröjor och annan konfektion frånNHL.

■■ Huvudkontor: Billdal.

■■ Antal anställda: 4.

■■ Beräknad omsättning: 25 miljonerkronor.

BAUER

■■ Grundat: 1927 i Kanada.

■■ Gör: utvecklar, tillverkar och säljerdet mesta inom ishockey: all skyddsutrustning,konfektion, utrustningför inlinehockey och streethockeymed mera. Finns i mer än 60 länder.

■■ Huvudkontor Europa: Göteborgsedan 2001 (tidigare Stockholm).

■■ Internationellt huvudkontor: Exeter,New Hampshire.

■■ Anställda i Sverige: cirka 40.

■■ Ägare: kanadensiska Sagard Holdingsoch Fairfax Financial Holdings.

■■ Omsättning: inte offentlig.

ANNONS