För fyra veckor sedan drabbades relationen mellan USA och Kina av ett hårt slag när det kom ut att Huaweis finanschef Wanzhou Meng, som är dotter till telekombolagets grundare, greps i Kanada efter en begäran om utlämning från USA. Gripandet skedde samtidigt som USA och Kina uppfattades nå stora framgångar i samband med G20-mötet i Argentina.
Och det här året inleds med börsfrossa efter negativa signaler kring utvecklingen i Kina. Färska siffror från landets centralbank pekar på att kinesiska företag står inför ”större svårigheter”, och att tillväxten sjunker, om än från höga nivåer.
En tredjedel har försvunnit
Nu passar Apple på att skylla en vinstvarning på lägre ekonomisk aktivitet i Kina, till stor del beroende på handelskriget med USA. Det sänkte Applekursen med över 7 procent inför torsdagens handel. Sedan toppkursen för exakt tre månader sedan har bolaget tappat mer än en tredjedel av sitt marknadsvärde, cirka 3 000 miljarder kronor har gått upp i rök.
Nu finns det förvisso långt fler orsaker till det än problem i Kina, många av dem har Apple producerat själva. Men det är tydligt att en inbromsning i Kina, och försämrade relationer till USA, slår hårt mot många företag och branscher.
En nedgång i en aktie som Apple drabbar också svenska sparare. Apple är exempelvis det största innehavet i Sjunde AP-fondens aktiefond, där de pensionssparare som inte gör ett aktivt val av fonder hamnar. Likaså är det en stor placering för pensionsförvaltaren Fjärde AP-fonden, och en populär aktie bland småsparare hos nätmäklarna.
Men för göteborgarna är utvecklingen i Kina än mer betydelsefull än så. En av veckans stora förlorare i Asien är Geely, som på natten till torsdagen föll med åtta procent, efter att ha fallit nästan lika mycket under onsdagen. Förutom en allmän oro kring den kinesiska tillväxten och nybilsförsäljningen så finns det en osäkerhet kring lagren för ett par av biltillverkarens modeller. Det har fått investmentbanken Morgan Stanley att kapa riktkursen i ett dramatiskt hugg. På ett år har Geely tappat mer än halva marknadsvärdet, men aktien kan falla en bra bit till om Morgan Stanley skulle få rätt.
Får stora effekter
Kina som marknad har under senare år blivit allt viktigare. En kraftig inbromsning där kommer med andra ord att få stora effekter för både Volvo Cars och AB Volvo.
Därtill kommer frågan vad som händer om den expansiva storägaren Geely blir lite mer trängd. Geely har inte bara pumpat in mångmiljardbelopp i de båda Göteborgsföretagen utan också på andra håll, inte minst i AB Volvos lastvagnskonkurrent Daimler.
Geely står för runt 80 procent av de uppskattningsvis drygt 60 000 svenska arbetstillfällen som har stora kinesiska intressen, där Göteborgsregionen är ojämförligt störst.
Volvo Cars har hittills haft stor nytta av Geely som storägare. Men kinesiska företags aggressiva expansion har på senare tid blivit allt mer ifrågasatt, både i Sverige och i ännu högre utsträckning på andra håll höjs röster för begränsningar.
Sålde för över en miljard
Till det kommer oklarheter på ägarsidan, där Volvo Cars börsplaner gått från sommarhetta till vinterkyla. Det fick precis före jul Första AP-fonden att sälja sina preferensaktier, värderade till 1,5 miljarder kronor, till AMF och Folksam.
Så för Göteborgsregionen vore det välkommet med lite mer positiva signaler från kinesiskt håll.