”Det vore önskvärt om PTS fick mandat att stänga av dem som inte följer reglerna,” säger Susanna Fromhold vice vd Telekområdgivarna.
”Det vore önskvärt om PTS fick mandat att stänga av dem som inte följer reglerna,” säger Susanna Fromhold vice vd Telekområdgivarna.

Fulsälj orsakar flest problem

Det finns ingen ände på de oetiska försäljningsmetoderna i telefonibranschen. Och det är de små bolagen som syndar mest.

ANNONS
|

Påträngande och vilseledande försäljare som kränger telefonabonnemang, inte minst till äldre människor, har orsakat problem länge. Det visar statistiken hos såväl Post- och telestyrelsen, Konsumentverket som nu hos Telekområdgivarna.

Aldrig tidigare har Telekområdgivarna fått in så många ärenden som ifjol. 8887 ärenden är toppnoteringen sedan verksamheten startades 2006. Det är en ökning med fem procent jämfört med året före.

Fula säljmetoder orsakar flest klagomål och sju av tio gäller de minsta bolagen, som bara har en enda procent av marknaden. Dessa små operatörer hyr in sig på de stora operatörernas befintliga nät och distribuerar telefoni där, men de är inte med i branschorganet Telekområdgivarna. Och dit vänder sig de missnöjda konsumenterna för att få råd om hur de ska agera när de anser sig ha blivit lurade.

ANNONS

De fula sälj- och marknadsföringsmetoderna handlar om:

• Otydlig eller vilseledande information kring vilken operatör säljaren representerar.

• Bristande information om ångerrätt.

• ”Slamming”, att operatören flyttar över telefonnumret till bolaget trots att det inte finns ett giltigt avtal.

• Att operatören tecknar avtal med obehörig person utan fullmakt från abonnenten.

Andra klagomål handlar om:

• Att konsumenter blir uppringda trots registrering i Nix-registret.

• Att de ljudfiler som spelats in vid försäljningssamtalet är bristfälliga eller obefintliga.

Redan i april presenterade Post- och telestyrelsen, PTS, tillsammans med Sveriges största nätägande operatörer, en handlingsplan för att komma tillrätta med konsumenternas klagomål.

Försäljarna ska enligt den ta hänsyn till bristande språkkunskaper eller ålder hos den uppringde, samt tydligt informera om priser och bindningstider.

ANNONS

–Exempelvis ska en försäljare inte felaktigt utge sig för att företräda eller agera i samarbete med annan operatör, säger Susanna Fromhold, vice vd på Telekområdgivarna.

I handlingsplanen ingår ambitionen att även de små icke anslutna operatörerna ska följa uppförandereglerna. Den operatör som har agerat i strid med dessa regler ska åtgärda de problem som konsumenten vållats, så snabbt som möjligt och utan kostnad.

–Vi träffar PTS en gång i halvåret för att följa upp hur handlingsplanen efterlevs, säger hon.

Telekområdgivarna har inga tvångsmedel att ta till.

–Men det vore önskvärt om PTS fick möjlighet att ställa hårdare krav på vilka som får verka som operatörer och mandat att stänga av dem som inte följer reglerna, anser Susanna Fromhold.

PTS har sedan tidigare också arbetat för strängare lagstiftning på EU-nivå. I slutet av januari sa Anna Wikström, chef för enheten för konsumenträttigheter, till TT att PTS jobbar för nationell lagstiftning och kommer att ta kontakt med näringsdepartementet i frågan.

ANNONS

Problemen med att informera om ångerrätten vid försäljning via telefon fortsätter ändå att öka, och de små icke anslutna operatörerna står för en allt större andel av klagomålen. Susanna Fromhold tror att det hänger samman med att dessa ansluter privatpersoner till företagsabonnemang, utan att köparna är medvetna om det.

Konsumenter har sedan länge lagstadgad ångerrätt vid distansförsäljning, alltså till exempel när ett avtal ingås via telefon. Men 2014 försämrades lagen i ett hänseende. Även om ångerrätten fortfarande är 14 dagar börjar nu fristen att ticka direkt, precis när du ingår avtalet. Om den skriftliga bekräftelsen dröjer från säljaren, och du först då förstår vad köpet innebär, kan det redan vara för sent att ångra sig.

Lagen är tydlig: du som handlar en tjänst eller en vara ska få information från säljaren om ångerrätten innan köpet genomförs. Informationen ska vara tydlig och innehålla det du behöver veta för att kunna utnyttja din ångerrätt.

ANNONS