Problem med överbokade plan löses oftast på frivillig väg. Arkivbild.
Problem med överbokade plan löses oftast på frivillig väg. Arkivbild.

Frivillighet löser oftast överbokningar

ANNONS
|

United Airlines har hamnat i rejält blåsväder efter att klippet som visar en man som släpas ut från ett överbokat flygplan spridits i sociala medier. Efter diverse turer har flygbolagets vd Oscar Munoz nu bett passageraren om ursäkt och lovat att ställa allt till rätta.

Även i Sverige är flygplan ofta överbokade av flera skäl.

- Överbokningar är något som tillämpas av de flesta flygbolagen på några av de flighter där man ser att sannolikheten för av- och ombokningar från passagerare är stor. Det handlar om att vi vill försöka flyga med så fulla flyg som möjligt. Till det finns flera anledningar, naturligtvis ekonomiska, men också hållbarhetsmässiga. Vi vill så klart fylla flygen så gott det bara går, säger SAS presschef Fredrik Henriksson.

ANNONS

Förordning reglerar

Inom EU finns en förordning som reglerar hur överbokningar ska hanteras och kompenseras. I första hand ska flygbolagen försöka hitta passagerare som frivilligt avstår sin plats men om det inte går har flygbolagen rätt att välja ut någon som får avstå.

- I den absoluta majoriteten av fall så löser det sig genom att någon frivilligt accepterar att ta nästa flyg mot ersättning. Och det är något som tas om hand innan ombordstigning, säger Fredrik Henriksson.

Men i de fall när ingen frivillig anmäler sig har flygbolagen rätt att neka passagerare ombordstigning mot deras vilja.

- Det är väldigt få fall när man blir tvungen att utse någon eller några personer som får ta nästa flight. Men när det händer tittar vi bland annat på när passagerare checkat in.

Senast vid gaten

Fredrik Henriksson säger att det är väldigt få passagerare som drabbas av detta och att det inte är något man som flygresenär behöver ha i åtanke. De flesta passagerare märker inte ens av att planet varit överbokat. Och risken att bli utsläpad från ett plan på grund av överbokning får nog betecknas som obefintlig.

ANNONS

- Det här löses alltid innan ombordstigning och allra senast i gaten, säger Fredrik Henriksson.

TT

Fakta: Rättigheter vid överbokat flyg

När ett flygplan är överbokat ska flygbolaget först och främst informera passagerarna om deras rättigheter.

Därefter ska flygbolaget fråga om någon är beredd att avstå sin plats frivilligt i utbyte mot vissa förmåner.

Passagerarna och flygbolaget kommer själva överens om vilka dessa förmåner är.

Om det inte finns tillräckligt många frivilliga som avstår från sina platser får flygbolaget mot passagerarnas vilja neka dem att gå ombord. Ofta väljer flygbolag att neka ombordstigning för de passagerare som checkat in sist.

Om du nekas ombordstigning, vare sig du frivilligt avstår din plats eller nekas mot din vilja, har du alltid rätt till service och assistans från flygbolaget, exempelvis gratis mat och dryck och i förekommande fall övernattning och transport mellan hotell och övernattning.

Du ska också erbjudas ombokning av din resa, antingen så att du kommer fram så fort som möjligt eller vid en tidpunkt som passar dig. Alternativt ska du få tillbaka kostnaden för den del av din biljett som du inte kunnat utnyttja. Utöver det har du rätt till schablonersättning.

Källa: Konsument Europa

Fakta: Schablonersättning vid nekad ombordstigning

Om du blir nekad ombordstigning mot din vilja har du rätt till schablonersättning enligt följande:

  1. 250 euro för flygningar som är 1500 kilometer eller kortare. 125 euro om förseningen blir mindre än två timmar.
  2. 400 euro för längre flygningar inom EU och för andra flygningar mellan 1500 kilometer och 3500 kilometer. 200 euro om förseningen blir mindre än två timmar.
  3. 600 euro för flygningar som är längre än 3500 kilometer utanför EU. 300 euro om förseningen blir mindre än fyra timmar.
  4. Om du frivilligt accepterar att avstå din plats mot annan ersättning har du inte rätt till denna ersättning.
  5. Källa: Konsument Europa

ANNONS