Fotboll för alla – mål som driver apputvecklare

Forza Football ska växa från 3 till 300 miljoner användare, från 500 fotbollsligor till 50 000. Företaget bakom fotbollsappen har ett ännu högre mål: att bekämpa korruption och homofobi inom fotbollen och göra sporten tillgänglig för alla.

ANNONS
|

Vårt företag ska finnas i 100 år! Då måste man ha stora visioner,säger Patrik Arnesson, vd förFootball Addicts AB, och skrattargott.

Men målen är inga skämt. Hanär övertygad om att kraften i miljonersupportrars röster kan förändrafotbollen och samhället påriktigt. Fast då måste man väl varastörst?

– Nej, inte störst, utan överlägsetstörst! Om våra konkurrenter har3 miljoner användare och vi har6 miljoner spelar ingen roll. Ettav våra mål är att flytta fotbolls-VM 2022 från Qatar. Det är svårtom vi bara har 3 miljoner användare,men med 300 miljonerkan vi faktisktgöra det. Då kanvi påverka fotbollen! säger PatrikArnesson

Men vinstmålen då, pengarna?

– Pengar gör oss inte lyckliga,det finns en massa forskning pådet. Och nu har vi inga lönsamhetskravpå oss, nu ska vi skapatillväxt. Då ska vi göra nollresultatfram tills att vägen till 300 miljoneranvändare är utstakad ochklar.

ANNONS

BOLAGET STARTADE 2012. Efter enhalvt misslyckad start som webbsajtlanserades appen samma år –och blev snabbt en succé.Den som använder Forza Footballi dag, kan följa 500 fotbollsligoroch 300 cuper i hela världen;laguppställningar, mål och resultati realtid, opinionsundersökningaroch videohöjdpunkter tack varesamarbete med C More, Viasatoch andra tv-bolag.

Appen är gratis. Företagets endaintäkter kommer från annonsersom riktas specifikt mot användarnaberoende på vilka lag degillar och andra preferenser. Menatt sälja information om fansentill sport- eller spelbolag kommeraldrig på fråga, försäkrar PatrikArnesson:

– Vi värdesätter användarnas integritetoch lagrar inte eller säljerinformation om användarna.

TROTS ATT FOTBOLLS-VM i Rysslandär i full gång, har ForzaFootball valt att stanna hemma iGöteborg. Patrik Arnesson förklararvarför, utifrån företagetsövergripande vision: ”Make theworld of football a better placeand available for everyone.”

– I det ingår att täcka alla fotbollsmatcheri hela världen, menockså att kämpa mot homofobiinom fotbollen, som är ett stortproblem – inte minst i Ryssland,säger han.

– Vi röstade om vi skulle åka diteller inte. Det blev nej, bland annateftersom värdlandet står för värderingarsom är direkt emot våra.

DET BETYDER INTE att Forza Footballavstår från VM-aktiviteter.I stället för att åka till Rysslandska några från företaget åka tillKambodja där Forza Football harsin fotbollsakademi med 700 ungdomarför att försöka slå världsrekordi ”flest antal spelare i en ochsamma match”. Matchen kommeratt ta ungefär 5 dagar och spelas av2 500 spelare.

ANNONS

– Vi bedriver också en hel dellobbyverksamhet mot Fifa och hurde väljer värdnation för VM. Omman ser på Ryssland och Qatarverkar det ju finnas ett starkt sambandmellan brott mot mänskligarättigheter och chansen att få arrangerafotbolls-VM: ju mer brott,desto större är chansen. Vi tyckeratt det borde vara tvärtom, sägerPatrik Arnesson.

ALLA SOM JOBBAT på företaget iett år erbjuds delägande. I dag är20 av de 53 anställda delägare iföretaget, som lånar ut pengar tillaktieköpen. Och alla i personalenhar lika stora aktieposter.Två investmentbolag, Spiltanoch Creandum, har också köpt insig. De är aktiva ägare, men harinte förändrat företagets sätt attarbeta.

– De har ett långsiktigt perspektiv.PH Börjesson på Spiltan älskarnär jag pratar om hundraårsvisioner.Många venture capitalbolagtänker i tioårsperspektiv,det är alldeles för kortsiktigt, sägerPatrik Arnesson.

Fakta: FootballAddictsAB

■■ Grundat: 2012.

■■ Vd: Patrik Arnesson.

■■ Antal anställda: 53.

■■ Omsättning 2017: 34 miljonerkronor.

■■ Resultat: - 2,4 miljonerkronor.

Produkter

■■ Forza Football, en av världensstörsta liveappar förfotbollsfans.

■■ Klubbapparna: Forza Blåvitt,Peking inifrån och Brøndbyindefra.

■■ Rapporteringsappen.

ANNONS