Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Volvo ökar sin försäljning, vilket får emot den europeiska trenden. Arkivbild.

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Fortsatt ras på EU:s bilmarknad

    Nybilsförsäljningen i Europa rasade åtta procent i november, jämfört med samma månad förra året. Nya utsläppsregler ses som förklaringen till försäljningstappet.

    Alla bilmodeller måste ha klarat det nya utsläppstestet WLTP för att få säljas inom EU från den 1 september – om man inte har beviljats dispens. Inför de nya reglerna steg nybilsförsäljningen kraftigt i augusti för att sedan dala skarpt.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    November är tredje månaden i rad med minussiffror. Jämfört med samma månad förra året såldes 8,1 procent färre nya bilar, visar färska siffror från bilindustrins organisation Acea och gäller EU-länderna samt Island, Norge och Schweiz.

    Annat såg det ut under de första nio månaderna av 2018, då det totalt såldes drygt två procent fler nya bilar i Europa jämfört med året före. När kurvan därefter vände nedåt kan årets första elva månader sammanfattas med en total försäljningsuppgång på blott 0,6 procent.

    Volvo var en av få fordonstillverkare som ökade sin europeiska försäljning rejält. Totalt såldes 27 758 bilar i november, vilket är en ökning på 11,7 procent jämfört med samma månad 2017.

    Jätten Volkswagen sålde 275 004 bilar i november. Det är en minskning med 11,3 procent jämfört med året före.