Volvo ökar sin försäljning, vilket får emot den europeiska trenden. Arkivbild.
Volvo ökar sin försäljning, vilket får emot den europeiska trenden. Arkivbild.

Fortsatt ras på EU:s bilmarknad

Nybilsförsäljningen i Europa rasade åtta procent i november, jämfört med samma månad förra året. Nya utsläppsregler ses som förklaringen till försäljningstappet.

ANNONS
|

Alla bilmodeller måste ha klarat det nya utsläppstestet WLTP för att få säljas inom EU från den 1 september – om man inte har beviljats dispens. Inför de nya reglerna steg nybilsförsäljningen kraftigt i augusti för att sedan dala skarpt.

November är tredje månaden i rad med minussiffror. Jämfört med samma månad förra året såldes 8,1 procent färre nya bilar, visar färska siffror från bilindustrins organisation Acea och gäller EU-länderna samt Island, Norge och Schweiz.

Annat såg det ut under de första nio månaderna av 2018, då det totalt såldes drygt två procent fler nya bilar i Europa jämfört med året före. När kurvan därefter vände nedåt kan årets första elva månader sammanfattas med en total försäljningsuppgång på blott 0,6 procent.

ANNONS

Volvo var en av få fordonstillverkare som ökade sin europeiska försäljning rejält. Totalt såldes 27758 bilar i november, vilket är en ökning på 11,7 procent jämfört med samma månad 2017.

Jätten Volkswagen sålde 275004 bilar i november. Det är en minskning med 11,3 procent jämfört med året före.

TT

ANNONS