Modeföretaget H&M:s försäljning minskade med 10 procent i lokala valutor under fjärde kvartalet. Arkivbild.
Modeföretaget H&M:s försäljning minskade med 10 procent i lokala valutor under fjärde kvartalet. Arkivbild. Bild: Fredrik Sandberg/TT

Fortsatt försäljningstapp för H&M

Klädkedjan H&M:s försäljning under det brutna räkenskapsårets fjärde kvartal, avslutat i november, minskade med 10 procent i lokala valutor jämfört med motsvarande period ett år tidigare.

ANNONS
|

Omräknat till kronor uppgick koncernens nettoomsättning till 52,5 miljarder kronor, vilket kan jämföras med 61,7 miljarder kronor motsvarande kvartal i fjol.

"En stark återhämtning under tredje kvartalet fortsatte under en stor del av fjärde kvartalet. Från 1 september till 21 oktober minskade försäljningen med 3 procent i lokala valutor jämfört med motsvarande period föregående år. Från 22 oktober till 30 november minskade försäljningen jämfört med motsvarande period föregående år med 22 procent då återhämtningen övergått i en ny inbromsning som en följd av pandemins andra våg", skriver H&M i ett pressmeddelande.

ANNONS