För två år sedan köptes Forsman & Bodenfors upp av amerikanska MDC Partners. Skälet till det var att bädda för en globalisering av den göteborgska byrån. Ytterligare ett led i detta presenterades på tisdagen då det stod klart att Forsman & Bodenfors paras ihop med KBS (Kirshenbaum, Bond, Senecal och Partners) under det gemensamma varumärket som ska bära F&B:s namn.
Silla Levin kommer fortsätta vara vd för byrån i Sverige, samtidigt som KBS Guy Hayward blir bolagets globala vd.
– Det känns oerhört spännande att vi nu tar ytterligare ett stort kliv ut i världen. Jobben vi gör här i Sverige kommer fortsatt spela en mycket viktig roll för Forsman & Bodenfors. Det var här vi grundades för över 30 år sedan och det är här vårt unika arbetssätt tog form, utan hierarkier och med uppgiften som enda chef, säger Silla Levin i en kommentar.
Guy Hayward:
– Som marknadsförare ska man inte behöva välja mellan byråer som är antingen kreativa, tech-inriktade eller strategiska. Det nya Forsman & Bodenfors kombinerar allt detta på ett unikt sätt, som även gör det möjligt att både attrahera och behålla de största talangerna i branschen. Vi är övertygade om att blandningen av kreativitet, tech, media och data kommer vara ett framgångsrecept för både nuvarande och potentiella kunder.
Platt organisation
Forsman & Bodenfors platta organisationsstruktur ska prägla det nya globala bolaget.
– Vi har sökt länge efter rätt väg att få ut Forsman & Bodenfors och vårt sätt att jobba i världen. I KBS har vi hittat en partner som kompletterar oss på helt rätt sätt, med teknisk innovation och tjänsteutveckling, säger Anna Qvennerstedt, global ordförande för det nya Forsman & Bodenfors, i ett uttalande.
Den nya byrån kommer att omfatta drygt 700 personer på åtta kontor i Göteborg, Stockholm, New York, London, Montreal, Toronto, Shanghai och Singapore.