Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

180519-nextjetkonkurs-680301_se.gp_1.jpg
En trafikforskare ser problem med statens upphandling av flygtrafik till glesbygden. Arkivbild.

Forskare: Statens flygupphandling riskfylld

Trafikforskaren Pernilla Ulfvengren ser problem med statens upphandling av flygtrafik till glesbygden. Att välja det billigaste bolaget kan få flera negativa effekter, varnar hon.

Trafikverket ansvarar för upphandlingen av flygtrafik till orter där lönsamheten är för dålig och staten måste betala för att bolag ska vilja flyga. Det var så det konkursmässiga bolaget Nextjet fick en del av flyglinjerna i bland annat Norrland.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

- Det vi hört från flygplatserna är att man vid upphandling väljer mindre bolag med lägre kostnader, säger Pernilla Ulfvengren, forskare vid Kungliga Tekniska högskolan.

Hon ser flera risker med att välja det billigaste alternativet.

- De lägsta buden kanske innebär en hög risk i sig. Alla flygbolag har svårt att gå med lönsamhet. Om man då väljer de som lägger det lägsta budet, så innebär det kanske att de inte har en långsiktig affärsmöjlighet att tillgodose flygtjänster.

Kortsiktigt system

Ulfvengren beskriver systemet som kortsiktigt.

- Det kan vara bättre att ta ett lite dyrare alternativ med etablerade bolag som dessutom främjar teknikutveckling och gör investeringar för ett framtida flygsystem, säger Ulfvengren.

Systemet har också under den nuvarande avtalsperioden dragits med en rad problem. Flygbolagen Estonian Air och AG Travel, som gjort så kallade kommersiella anmälningar för vissa rutter, har gått i konkurs. Avtalet med Avias sade upp efter allvariga fel, och i höstas återkallades Nextjets licens eftersom Transportstyrelsen tyckte att det var osäkert att de kunde uppfylla sina åtaganden. Samtidigt fick bolaget en tidsbegränsad licens.

Pernilla Ulfvengren tror att bolagen är billigare för att de har äldre flygflotta, och kanske lägre tekniknivå i planen.

- Det i sin tur bromsar teknikutvecklingen och möjlighet att ta in nyare flyg som kan flyga mer miljövänligt och med procedurer som kan minska bullerproblematik, säger hon.

Medger brister

Vid upphandlingen ställs en rad krav, men främst kopplade till antalet flygstolar, rutter och liknande. Men när det gäller flygplanen ställs bara krav på att bolaget ska ha en operativ licens, alltså tillstånd att bedriva flygtrafik.

- Vi ställer inga ålderskrav eller så, men det är en förutsättning att man har plan som fungerar och är säkra, säger Anna Fällbom, chef för Trafikavtal på Trafikverket.

Hon medger att det varit en del brister och kraven skräps i och med nästa avtalsperiod med tätare uppföljning som ska ge säkrare trafik.

- Vi tror att vi kommer att få en betydligt stabilare trafik med de kraven, säger Fällbom.

Fakta: Trafikavtal

TT

Vissa linjer i landet omfattas av så kallad allmän trafikplikt, vilket innebär att det finns ett minimiutbud av regelbunden flygtrafik till vissa orter i landet. Om ingen kommersiell aktör vill flyga dit ska Trafikverket upphandla trafiken, och betala ersättning till bolaget för att flyga dit.

Linjerna som omfattas är:

Gällivare – Arlanda

Hagfors – Arlanda

Hemavan – Arlanda

Kramfors – Arlanda (från oktober 2019)

Lycksele – Arlanda

Pajala – Luleå

Sveg – Arlanda

Torsby – Arlanda

Vilhelmina – Arlanda

Östersund – Umeå

Nextjet flög till Lycksele, Gällivare, Arvidsjaur och Hemavan-Vilhelmina från Arlanda. Nextjet flög även till Kramfors, som ännu inte omfattas av trafikavtal.

Källa: Trafikverket.

Mest läst