Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

51rO0TgzyFQYk2fRMeQcESAupD8.jpg
Monteringsfabriken på Volvo i Torslanda i Göteborg. Bild: Thomas Johansson/TT

Fordonsbranschen bromsar – facket anar sämre tider

Fackklubbarna på bil- och fordonsbolagen ser inte längre lika positivt på framtiden, visar Unionens konjunkturprognos. I och med de stora teknikskiftena spår facket både sämre tillväxt och få nyanställningar.

Fackförbundets rapport bygger på svar från omkring 500 fackklubbar runtom i landet. 30 av dessa kommer från fordonsföretag som tillsammans har 68 000 anställda, enligt Unionens chefsekonom Katarina Lundahl.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Denna gång har Unionen valt att fördjupa sig i fordonsindustrin, där Västsverige har huvudrollen med landets största fordonskluster. 2016 hittade man varannan anställd inom svenska fordonsindustrin i Västra Götaland och närmare 40 procent i Göteborg.

Läs även: Riksdagsledamoten: "Vi kan inte sitta i baksätet och köra"

När fordonsklubbarna svarar på hur de ser på exempelvis företagets försäljning, orderingång, export, kompetensutveckling och nyanställningar inom närmsta framtiden är stämningsläget fortfarande bra, men det har sett bättre ut. Resultatet är sämre i jämförelse med hur klubbarna svarade i vårens och förra höstens undersökning.

Teknikskifte ger utmaningar

Svaren är anonyma så Unionen kan inte redovisa om svaren främst gäller personbilar eller lastbilar och andra tunga fordon.

– Men jag gissar att det gäller båda, säger Katarina Lundahl, chefsekonom på Unionen.

Unionen tillskriver många av utmaningarna teknikskiftet: digital teknik i bilarna, artificiell intelligens och eldrivna motorer skriver om spelreglerna för fordonsbranschen.

– Bilen blir allt mer en rullande, uppkopplad dator. Utmaningarna på personbilsidan är större jämfört med lastbil och tunga fordon. Teknikskiftena, som elektrifiering, går snabbare där, säger Katarina Lundahl.

"Viktigt att underleverantörer hänger med"

Hon poängterar även att många underleverantörer till personbilar finns i Västra Götaland och att de kan ha svårt att hänga med i ett dramatiskt teknikskifte.

– De är små företag med max 50 anställda som inte har råd att satsa på forskning och utveckling. Det är viktigt att de hänger med och förstår, säger hon.

Läs även: Elbilsutveckling drog ned BMW:s vinst

Under tre års tid har fordonsbranschen dessutom räknat med att antalet jobb kommer att öka. I år ser de något dystrare på saken. Antalet anställda beräknas inte öka inom delar av industrin som produktion, försäljning, marknadsföring och utveckling.

Läs även: Jätteorder till Volvo Bussar

Mest läst