Fler vill serva klubbar med produkter att sälja

Gothia Cup, träningsläger i Danmark eller klassresa till London. Drömresor bekostas ofta med hjälp av försäljning av kakor, strumpor eller rabatthäften. En god affärsidé för alla. För vem vill inte hjälpa barnen att få minnen för livet?

ANNONS
|

– Det går bra för oss. Vi går med vinst, men något självspelandepianoär det inte. Det är hårt arbeteför att få ihop en bra produkt somfolk vill ha, säger Martin Giers, delägareoch affärsansvarig på Idrottsrabatten.

När vi talas vid sitter han i enbil i Luleå, på väg för att träffa enav de 500–600 idrottsföreningarsom företagetjobbar med varjeår. Idrottsrabatten är ett häfte för100–150 kronor som ger rabatter på10–50 procent i butiker, bilverkstäderoch restauranger.Verksamheten startade i Vänersborg,men finns nu på 46 orter ilandet.

– Den som köper ett häfte ska fåigen pengarna på att använda det eneller två gånger. Vi jobbar stenhårtför ett innehåll med hög kvalitet, såvi har en lättsåld produkt för föreningarna,det är avgörande, sägerMartin Giers.

ANNONS

Han tror att ungdomar som säljerför ideella ändamål är en växandemarknad.

– Det är en mycket attraktiv kanal,eftersom föreningslivet är så starkti Sverige. Många vill vara med, menalla blir inte långlivade.

– Vi har varit med länge, precissom Newbody, som ju har hög kvalitetpå sina grejer, så folk tycker attdet är värt pengarna – och köperigen.

NEWBODYS VD Emelie Renholm skinerupp när hon får höra det erkännandetfrån en konkurrent.

– Det är just så vi tänker, vi måstevara prisvärda på lång sikt för att detska vara lättsålt för ungdomarna. Deär ju inga säljare, de hade helst sluppitdet här helt.De vill ju spela fotboll, intespringa och sälja kakor, strumporeller lotter. Allt det där är ett nödvändigtont. Vi ska inte tro att detycker det är kul att sälja, säger EmelieRenholm.

Newbody har som riktlinje att ligga på halva priset för jämförbaraprodukter i butik.

– Utifrån ser det här ut som enhimla enkel bransch: Bara att gå inoch sälja sina grejer via en jätteenkeldistributionskanal. Men då har manmissuppfattat det hela, säger EmelieRenholm.

– När min pappa Dahn startadeNewbody frågade han sig inte ”Hurska jag sälja mina produkter?” utan”Vad kan jag sälja för att hjälpa föreningaroch skolklasser”?, fortsätterhon.

Svaret blev: Ett 12-pack sockar,det behöver alla! Det var för drygt30 år sedan. I dag omsätter Newbodyrunt en kvarts miljard kronoroch har vidgat sortimentet medkryddor och grillsåser under varumärketSpicy Dream.På ett år jobbar Newbody ihopmed cirka 200 000 familjer, både iskolans och idrottens värld.

ANNONS

NEWBODY KUNDE FIRA 30 år förraåret. Ännu äldre i branschen är Kakservice,som grundades 1984. Fastde båda kompisarna Mikael Westerbergoch Jan Truuväärt börjaderedan som tonåringar på 70-talet,med att sälja färska frallor och bullartill seglare i naturhamnarna utanförFjällbacka. I dag är de hälftenägarei ett bolag som omsätter 90miljoner kronor.

– Ja, det går bra. Vi har en mix avlättsålda produkter som kundernagärna köper flera gånger. Just nu ärstorsäljarna Mammas chokladbollar& Konrads kalasknäcke, säger vdMikael Westerberg.

HANS PAPPA, ARNE Westerberg, drevbageri och konditori vid Korsvägeni många år. I dag har Kakserviceingen egen tillverkning, utan är ettgrossistföretag.

– Men vi har tagit fram många avrecepten tillsammans med de bagerieroch leverantörer vi samarbetarmed, säger Mikael Westerberg.

Kakservice är ett utpräglat familjeföretag.Ungdomarna som säljerderas produkter får behålla mellan36 och 46 procent av försäljningspriset.

– I dag är det mycket hård konkurrensom ungdomarna, sägerMikael Westerberg.

EMELIE RENHOLM PÅ Newbody hållermed. Hon har sett hur konkurrenterdyker upp och kopierar deraskoncept, ibland stjäl de till och medtexterna i katalogen, rakt av.

– Men jag tror att den största konkurrentenär tiden. Det måste varaenkelt och smidigt, för tiden är denvaluta man värderar högst. Om dettar för lång tid, köper sig föräldrarnahellre fria, de går in och betalarresan eller träningslägret själva, sägerEmelie Renholm.

ANNONS

– Jag tror att den som hittar detenklaste sättet att hjälpa föreningaroch skolklasser kommer att lyckasbäst.

FÖRETAG SOM NÅR UTTILL UNGA SÄLJARE

KAKSERVICE

■■ Grundat: 1984.

■■ Vd: Mikael Westerberg.

■■ Ägare: Mikael Westerberg ochJan Truuväärt.

■■ Antal anställda: 10.

■■ Omsättning: 90 miljoner kronor.

■■ Gör: Försäljning av kakor, godis,knäckebröd.

NEWBODY

■■ Grundat: 1987.

■■ Vd: Emelie Renholm.

■■ Marknadschef: Freddie Renholm.

■■ Ägare: Grundaren Dahn Rehnholm80 procent, Emelie Renholm 10 procent,Freddie Renholm 10 procent.

■■ Antal anställda: 48.

■■ Omsättning: 232 miljoner kronor.

■■ Gör: Försäljning av sportkläder,underkläder, strumpor samt kryddoroch grillsåser.

IDROTTSRABATTEN

■■ Grundat: 1993.

■■ Vd: David Ekdahl.

■■ Ägare: David Ekdahl och MartinGiers sedan 2015. De köpte rättigheternafrån Cresco Sportspartner AB,där båda jobbat.

■■ Antal anställda: 8.

■■ Omsättning: 11 miljoner kronor.

■■ Gör: Försäljning av rabatthäftentvå gånger per år i 46 svenskastäder.

ANNONS