I en värld som förändras i ilfart måste man samarbeta över branschgränser för att kunna hänga med och vara kreativ. Det är filosofin bakom Hey it’s Enrico Pallazzo.
I en värld som förändras i ilfart måste man samarbeta över branschgränser för att kunna hänga med och vara kreativ. Det är filosofin bakom Hey it’s Enrico Pallazzo.

Fler borde slå ihop sina talanger

ANNONS
|

Företaget kallar sig Hey it’s Enrico Pallazzo och föddes när Fredrik Ganslandt efter 23 år i reklambranschen började fundera på hur framtidens reklambyrå skulle kunna se ut. Han var trött på likriktningen och bristen på nytänkande.

- Det är lite pinsamt när man sitter och tittar på TV-serien Mad Men och känner igen sig. Den utspelar sig för fan på 60-talet och branschen har knappt förändrats.

Marknadsföring och varumärkesbyggande är idag inte liktydigt med annonser och reklamfilm, och massmedia har inte längre monopol på att prata med många människor på en gång. I den världen behöver man jobba mycket mer med innehåll och relevans än med rena säljbudskap, menar Fredrik Ganslandt.

ANNONS

- I alldeles för hög grad har man fortsatt att se på världen med samma trötta ögon. Kontrollerade budskap till passiva mottagare, som med tillräcklig repetition skall övertygas att bli konsumenter. Någon gång måste man reagera och göra något helt annat.

Funderandet ledde till slutsatsen att framtidens reklambyrå inte är en reklambyrå alls, utan en innovationspartner. Idag sitter han tillsammans med 26 andra i en stor lokal de kallar Pallazzot vid Röda Sten i Majorna. Här produceras konst, reklamfilm, appar, microbryggd öl och specialdesignade stolar. Bland mycket annat.

I lokalen ordnas fester, föreläsningar, spelningar och utställningar. Här finns också ett restaurangkök där kocken Linus Allde ett par gånger i veckan lagar lunch åt alla kollegorna, utöver den mat han lagar till företagets cateringverksamhet. Vad Hey it’s Enrico Pallazzo egentligen är kan medarbetarna knappt själva svara på.

- Vi låter sammanhanget definiera vad vi är. En del som varit här tror att de varit på en restaurang, andra på en reklambyrå. För oss spelar det mindre roll så länge vi känner att vi gör bra grejer, säger Linus Allde.

Mest kända är Hey it’s Enrico Pallazzo kanske för de kampanjer de gjort för assistanskooperativet GIL. De ligger bakom den omtalade CP-dockan som skapade publicitet värd nio miljoner, enligt TNS Sifos reklammätningar. Det var också de som för en tid sedan ställde ut kylskåp prydda med citat från filmen Independence day för att uppmärksamma frågan om tillgänglighet för funktionsnedsatta, på uppdrag av GIL. Kylskåpskampanjen gjordes av Anna Ganslandt och Jan Pilgaard som är konstnärer och inte alls har en bakgrund inom reklam.

ANNONS

- Jag skulle aldrig vilja jobba med reklam. Men i det projektet fick jag jobba konstnärligt och GIL fick uppmärksamhet för sina frågor på ett sätt de inte skulle ha fått med en annons, säger Anna Ganslandt.

Att behålla friheten och oberoendet i sitt kreativa skapande är något som flera av invånarna i Pallazzot återkommer till.

- Giftet ligger ibland i beställardelen. Man får betalt för att göra något inom givna, ofta ganska trista, ramar, istället för att bli utmanad att göra något fantastiskt, säger Vedran Rupic som regisserar film och gör animationer på Hey, it’s Enrico Pallazzo.

Frågan om hur man tjänar pengar med en så kompromisslös inställning till sitt skapande infinner sig gärna. Än så länge är svaret att ingen har blivit särskilt rik på affärsidén.

- Vi är mer eller mindre fattiglappar allihop, och är därför beroende av att ha kunder. Men vi vill också satsa på innovation av nya produkter och tjänster. Sådana processer drivs bäst i egen regi, säger Fredrik Ganslandt.

Tillsammans har de därför kommit överens om att minst 20 procent av arbetstiden måste läggas i egna projekt som inte görs på uppdrag av någon kund.

Alla på Hey, it’s Enrico Pallazzo har egna företag med skilda ekonomier, men de ser sig som ett företag och inte ett kontorshotell.

ANNONS

- Kontorshotell delar ju ofta bara på kaffe och toapapper. Vi har ett gemensamt varumärke och nästan allt som produceras här läggs under det.

Att företaget har svårt att beskriva sin affärsidé i tre enkla meningar är möjligen ett problem om man vill nå en viss kategori kunder. Men en allt för tydlig etikett på företaget kan stänga fler dörrar än den öppnar, enligt Fredrik Ganslandt.

- Jag hoppas att vi i framtiden upplevs mer som en rörelse än ett företag. Vi vill visa på ett tydligt alternativ till hur man kan jobba inom kreativa yrken.

Gör: Reklam, film, konst, ordnar middagar, fester och events samt bygger appar, brygger öl och designar möbler.

Start: 2008

Plats: Röda sten i Majorna.

ANNONS