En sekvens från en bilkamera som visar en kollision bakifrån efter att en förare kört mot rött ljus.
En sekvens från en bilkamera som visar en kollision bakifrån efter att en förare kört mot rött ljus.

Fler bilkameror kan ge billigare försäkring

Få svenska förare använder sig av bilkameror, trots att filmat material från vindrutan kan avgöra vem som är ansvarig när olyckan är framme. Men det kommer det att bli ändring på enligt försäkringsbolagen.

ANNONS
|

I ett klipp filmat med en så kallad bilkamera syns en bil invänta grönt ljus framför en korsning. När trafikljuset slår om kör bilen ut i korsningen och svänger höger. I samma sekund trotsar en annan förare det röda trafikljuset åt vänster och kör in i bilens bak med en hård smäll.

- Utan den här filmen hade det varit svårt för oss att bevisa att vår kund inte var den som körde mot rött. I många fall står ord mot ord, säger Stefan Brala, motorexpert på Trygghansa.

ANNONS

Sätter dit smitare

Det har nu gått två år sedan Högsta förvaltningsdomstolen slog fast att det är tillåtet att montera särskilda kameror i bilen eller på cykelstyret som filmar vad som händer på vägarna.

I många andra länder har bilkameror, eller dashcams som de ofta kallas, använts i många år, vilket genererat både uppmärksammade klipp på Youtube och bevismaterial efter trafikolyckor eller trafikbrott.

- Hos oss är filmerna vanligast vid parkeringsskador. När den som orsakat skadan smiter från platsen kan en bild på en registreringsskylt vara avgörande, säger Johan Granholm, motorexpert på försäkringsbolaget If.

Krångliga att montera

Men trots att försäkringsbolagen tacksamt tar emot material från vindrutan så verkar inte svenskarna särskilt intresserade av tekniken. TT har pratat med tre elektronikkedjor i Sverige som alla framhåller att även om försäljningen har ökat procentuellt de senaste åren så rör det sig inte om något stort antal sålda bilkameror.

- Den främsta anledningen till det tror jag är att bilkameror fortfarande är ganska nytt här och att många inte känner till att de finns. Vi får in filmer ibland men det är inte jätteofta, säger Johan Granholm.

ANNONS

Från Trygg-Hansas håll kommer en annan gissning.

- Det är meckigt att installera dem. Det ska gömmas kablar och de kanske måste kopplas till samma strömkälla som bilen, så det krävs lite teknikintresse, säger Stefan Brala.

Okunskap och meck skulle dock framtiden kunna råda bot på. Både Brala och Granholm är övertygade om att bilkameran kommer att tillhandahållas av biltillverkaren i allt större utsträckning framöver.

Billigare försäkring

- Det börjar redan komma. Nya Citroën C3 har inbyggda bilkameror i sina europeiska bilar. Tesla har också precis lanserat en ny modell med möjligheter att filma. Det kommer att bli en vanligare del av standardutrusningen i framtiden, även i Sverige.

Ryssland är ett exempel på ett land där bilkameran är används flitigt. För vissa förare innebär kameran en lägre försäkringspremie och lägre självrisk, vissa ryska försäkringsbolag ställer också krav på att bilarna ska utrustas med tekniken.

ANNONS

- Så långt har vi inte kommit i Sverige men försäkringsbranschen studerar utvecklingen i andra länder. Fler kameror i trafiken skulle kunna innebära mer uppmärksamma förare. Dessutom bidrar de till rättvisa beslut vid oklara skador och kortare processer i skadeärenden, säger Stefan Brala.

TT

Fakta: Bilkameran i Sverige

Innan hösten 2016 har det varit förbjudet med fordonskameror i Sverige, om inte tillstånd fanns. Kamerorna likställdes nämligen med övervakningskameror och ansågs vara en kränkning av den personliga integriteten.

Tillståndet har prövats i flera olika domstolar men det var först i oktober för två år sedan som Högsta förvaltningsdomstolen slog fast att de skulle tillåtas.

Enligt domstolens slutliga bedömning är en kamera på vindrutan eller cykelstyret placerad i förarens omedelbara närhet och manövreras av denne på platsen. Därför är det inte fråga om någon övervakningskamera i kameraövervakningslagens mening.

Källa: Teknikens värld

ANNONS