Linnéa Åsbrink och Linda Öman driver företaget Let Us.
Linnéa Åsbrink och Linda Öman driver företaget Let Us.

Fixa frukostbuffé för alla anställda

ANNONS
|

En kund ska ha fest med franskt tema och Linnéa Åsbrink och Linda Öman har varit och kollat in en festlokal.

- Den borde kunna passa till afternoon tea också, säger Linnéa Åsbrink, med en annan kund i åtanke.

Hon driver conciergebyrån Let Us som främst riktar in sig på företag. Concierge är ett begrepp som är en smula krångligt och som ofta förknippas med lyx. På ett hotell har en concierge hand om service utöver det vanliga, det kan handla om att ta hand om gästernas bilar eller boka biljetter åt dem.

För Let Us handlar det istället om att ordna olika former av event.

ANNONS

- Vi arbetar till exempel regelbundet med Let's deal. De har växt snabbt senaste året och kände ett behov av att få ihop personalstyrkan. Så nu ordnar vi frukostbuffé varje måndag till deras morgonmöte, after work med olika teman på fredagar och skickar regelbundet blommor till utvalda kunder. I grunden handlar det om att bygga en gemensam företagskultur.

Linnéa Åsbrink kom i kontakt med concierge-branschen när hon jobbade på kafé i England.

Efter att ha pluggat på IHM och arbetat som marknadsansvarig på STS Student Travel Schools började hon och två kompisar att fundera på om det gick att starta en byrå som hjälper till att skräddarsy relationsbyggande aktiviteter för ett företags kunder och anställda.

- I grunden handlar det om att människor vill vara del av ett sammanhang och känna sig sedda. Vi sätter oss ner med företaget och spånar kring aktiviteter som passar deras kärnvärden.

Det kan tyckas en smula ytligt. Visst är det trevligt med en god frukost eller en rolig fest, men det är inte den sortens aktiviteter som avgör om man trivs på jobbet eller inte. Det håller Linnéa med om.

- Olika människor drivs av olika saker. Det är flera pusselbitar som skapar en bra arbetsplats, men vi har riktat in oss på just relationsbyggande aktiviteter. Det är ganska enkelt egentligen. Jag tror att det alltid är bra att träffas och göra saker tillsammans.

ANNONS

Vissa saker kan verka obetydliga men ha ett stort symboliskt värde. Linnéa Åsbrink tar fruktkorgen på jobbet som exempel. Den kan verka onödig, men ger en signal om att vi bryr oss om våra anställda.

- I skakiga tider tror jag det är viktigt att inte ta bort allt sånt här. Då är det ännu mer betydelsefullt att ha med sig personalen. Och om vi tar just exemplet fruktkorg så handlar det om så små summor.

Att köpa in tjänsterna innebär att man avlastar personalen. Let Us är gärna med redan från idéstadiet.

På Linnéas och Lindas kontor finns spår från en del av dessa idéer. Ett rött sammetsskynke är resterna från en fest med Twin Peaks-tema som Let Us ordnade för ett arkitektkontor. En superman-dräkt från en superhjältefest och tekannor och kakfat från ett afternoon tea.

I starten 2011 jobbade Linnéa extra vid sidan av. Nu driver hon företaget ensam och tar ut en heltidslön. Vid årsskiftet anställde hon Linda Öman som jobbar med privatförfrågningar på halvtid. Dessutom köper Let Us in folk på timmar som utför själva tjänsterna, till exempel värdinnor som åker till företagen och ordnar en frukost.

Det verkar finnas en efterfrågan efter tjänsterna. Omsättningen har ökat. Under Let Us första räkenskapsår landade omsättningen på 400000 kronor. 2012–2013 räknar Linnéa med att dra in cirka 1,5 miljoner kronor.

ANNONS

- Vi har jobbat mycket med att sälja. Ringa. Det har faktiskt inte varit så jättesvårt att få till möten. Men vi har riktat in oss på företag som kan tänkas vara intresserade av relationsbaserade aktiviteter.

Antalet kunder har ökat.

- För ett år sedan hade vi fem till tio kunder. Nu har vi 40, varav 60–70 procent är återkommande.

Ett viktigt steg var när Let Us flyttade in på Framtidens Företag, en inkubator för tjänsteföretag där man kan sitta under en tvåårsperiod och samtidigt få hjälp i form av rådgivning och mentorskap.

- För mig har det varit viktigt att få kollegor. Och det har varit värdefullt att få stöd av mentorer.

Att starta företag har inte varit alldeles enkelt.

- Det var en helt ny värld för mig. Det finns mycket bra stöd, men jag tycker att det har varit svårt att veta vart man ska vända sig. Nu har jag bättre koll. Men fortfarande dyker det upp något nytt att tänka på nästan varje dag.

Gör: Skräddarsyr relationsbyggande aktiviteter för företag

Omsättning: 2011-12: 441000

Vinst före skatt: 75000

ANNONS