Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Fartgupp i sikte i Teslas framgångsfärd

Säkerhetsrisker, räckviddsångest och förlorad exklusivitet. Det är några hinder som Tesla kan möta i sin hajpade satsning från lyxåk till folkbil.

Superentreprenören Elon Musk siktar inte bara mot stjärnorna med sitt rymdprogram SpaceX. Han spänner också bågen för elbilstillverkaren Tesla. Om fem år tror Musk att bolagets redan skyhöga värderingar kommer att dubbleras, vilket kan placera Tesla jämsides med världens mest värderade bolag, Googles moderbolag Alphabet och Apple, enligt tekniksajten Electrek.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Men vägen dit kan vara lång och krokig, enligt Mikael Wickelgren, fordonsforskare vid högskolan i Skövde.

Under andra halvan av 2017 väntas den uppmärksammade folk-elbilen Model 3, avtäckas i USA. Planen är att modellen ska locka en större målgrupp än den smala skara Tesla-entusiaster vi ser i dag.

Hajpen kan avta

Men Teslas ambition att charma fler kunder kan också stjälpa den exklusivitet som varumärket hittills har gynnats av på elbilsmarknaden.

- I dag är Teslas modeller dyra och ligger på extremkanten i hela bilmarknadssegmentet. Med den nya mainstreambilen ska priserna för en elbil bli överkomliga på ett nytt sätt. Då är frågan hur det påverkar magin för dagens Tesla-kunder, säger Wickelgren.

Han tycker att Tesla nu går in i en intressant fas i bilindustrin. I och med den nya modellens förhållandevis låga pris kan Tesla börja konkurrera med andra bilar med förbränningsmotor och på allvar förändra bilindustrin.

- Alla biltillverkare kommer att följa Tesla med lupp när de växlar om till en bredare målgrupp. De kommer att vilja veta om Tesla klarar av att möta en eventuellt ökad efterfrågan, om kunderna kommer att vara nöjda med räckvidden och om bilen kommer att sladda eller råka ut för andra problem, säger forskaren Wickelgren.

Säkerhetsrisker

Vad gäller säkerhetsfrågan visar det sig att vd Elon Musk tar många risker inför lanseringen av Model 3, skriver Reuters.

Enligt uppgifter till nyhetsbyrån försöker Musk banta på tillverkningsprocessen för att så fort som möjligt leverera 373 000 förbeställda Model 3. På så sätt kan bolaget boka in en första försäljning på 115 miljarder kronor som kan väga upp för bolagets stora omkostnader.

Ett exempel är att Tesla har valt att köpa in färdiga bildelar på en gång, i stället för att följa industrinormen och först testa sig fram med billigare komponenter.

Dessutom kommer Tesla att skippa så kallade beta-tester och i stället försöka upptäcka eventuella felaktigheter i Model 3 med hjälp av datorsimuleringar.

Vill kapa tiden

- Elon Musk vill kapa utvecklingstiden och få till en säker konstruktion så snabbt som möjligt. Det är inget konstigt i sig, det gör alla biltillverkare, säger fordonsforskaren Wickelgren.

Men även om det inte är en ny företeelse, är det icke desto mindre viktigt för Tesla att räkna in säkerhetsriskerna.

- Det har alltid funnits en risk i att undermåliga säkerhetssystem kan leda till direkt trafikfarliga problem som hamnar i knät på kunderna. I andra fall har det lett till att stora biltillverkare har stämts av konsumentgrupper för att produkterna inte har varit färdigutvecklade.

Fakta: Om Tesla

Tesla grundades 2003 av en grupp ingenjörer i Silicon Valley som ville bevisa att elektriska bilar kan vara bättre än bensindrivna bilar.

Miljardären och tech-entreprenören Elon Musk är en av Teslas grundare och vd för bolaget.

Tesla gör i dag stora förluster, men på senare tid har bolaget börjat visa framsteg på elbilsmarknaden.

I april kunde Tesla redovisa en uppgång i billeveransen med 69 procent, jämfört med samma period i fjol.

Under första kvartalet uppnåddes dessutom ett produktionsrekord på över 25  000 fordon. Samtidigt försäkrade vd Elon Musk att nära 100 000 fordon av Model S och Model X ska levereras före juli.

Det positiva rapportbeskedet fick aktien att rusa och nyligen stack Teslas börsvärde ifrån traditionella biljättar som Ford och GM.

Från och med 2018 planerar Tesla att producera 500 000 fordon per år.

Källa: Tesla

Fakta: Teslas modeller

Teslas har släppt flera versioner av Model S och Model X. Priserna kan landa mellan 780 000-1 500  000 kronor, beroende på batterikapacitet.

Teslas nya Model 3 får ett pris på omkring 35 000 dollar (motsvarande cirka 285 000 kronor), exklusive olika former av subventioner, och blir därmed betydligt billigare än Teslas befintliga modeller. Den är också billigare än en Volvo V70, Sveriges mest sålda bil.

Tillverkningen av Model 3 planeras börja i mitten av 2017. I nuläget är leveransen för nya reservationer planerad till mitten av 2018 eller senare, beroende på leveransland.

När tillverkningen börjar, startar leveranserna i Nordamerika. De börjar på västkusten och går österut. Om tillverkningstakten ökar påbörjas leveranserna i Europa, Asien/Stillahavsområdet och på marknader med högerstyrning.

Källa: Tesla, Recharge

Mest läst