Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

180829-facebookvideo-746040_se.gp_1.jpg
Facebook lanserar sin videotjänst globalt. Arkivbild.

Facebooks Youtube-konkurrent snart i Sverige

Den sociala nätverksjätten Facebook rullar ut sin videotjänst "Watch" globalt den här veckan, ett år efter lanseringen i USA, enligt bolagets biträdande produktchef Fidji Simo.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Videotjänsten, som är en utmanare till Googles Youtube, gör det möjligt för plattformens användare att bland annat ta del av tv-serier och videor via Facebook. Enligt Simo har antalet amerikaner som tittar över en minut på rörligt material i Watch ökat till 50 miljoner per månad under det första året.

Först ut att få ta del av videotjänsten i Europa är Storbritannien och Irland, där berättigade innehållsskapare samtidigt kan börja tjäna pengar genom reklampauser i sitt delade material.

Affärsmodellen är densamma som för videoskaparna i USA, 55 procent av de automatiserade annonsintäkterna går till upphovsmakaren medan resterande 45 procent hamnar i Facebooks ficka.

Först i september lanseras tjänsten i Sverige samt i länder som Norge, Tyskland och Spanien.

Mest läst