Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Facebook inför nya funktioner för att fler ska delta i tv-innehåll. Arkivbild.

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Facebook lanserar nya interaktiva funktioner

    De som använder Facebook för att skapa och sprida tv-innehåll kommer snart kunna hålla i tävlingar, frågesporter och omröstningar.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Plattformen inför nya funktioner där tittarna ska bli mer delaktiga i videor som skapas både av användare och av företag. Så ska man konkurrera med företag som Youtube och Netflix.

    "Vi tror inte att tittande på filmklipp behöver vara passivt och att många typer av traditionella underhållningsformat – från tävlingsprogram till 'reality-tv' till manusbaserat innehåll – kan uppfinnas på nytt med utgångspunkt i gemenskap", säger Facebook i ett uttalande.

    Företaget har redan börjat satsa på originalinnehåll. Ett exempel är ett samarbete med nyhetssajten Buzzfeed, där tittare utmanas att kliva utanför sin så kallade filterbubbla och gissa vad personer tycker i olika sammanhang i sociala medier.

    Man har också inlett ett samarbete med bland annat CNN, Fox News, ABC News och Univision för att skapa ett nyhetsprogram.