Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Mark Zuckerberg gör "en omvändelse under galgen": Inför utfrågningar i den amerikanska kongressen säger han nu att han godtar att lagkrav som gäller politisk annonsering i etermedier utvidgas till att också gälla på internet och sociala medier. Arkivbild.

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Facebook är för lag om politisk annonsering

    Facebooks grundare och vd Mark Zuckerberg stöder lagen som ska reglera politiska annonser på nätet. En hög chef vid Facebook utesluter inte att fler fall av systematiskt missbruk av persondata kan ha skett.

    I nästa vecka ska Mark Zuckerberg vittna inför utskott i den amerikanska kongressen med anledning av dataskandalen med Cambride Analytica (CA). Nu har han, via Facebook, meddelat att han ställer sig bakom lagen som reglera politisk annonsering på nätet.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Vallagen ska utvidgas så att samma regelverk som reglerar etermedier i USA även ska gälla för annonsering på plattformar som exempelvis Facebook och Twitter. Facebook ska börja kräva att de som vill publicera annonser med politiska budskap ska kunna verifiera sin identitet och var de befinner sig.

    Fler fall av missbruk

    Facebookchefen Sheryl Sandberg utesluter inte att fler fall av systematiskt missbruk av persondata kan ha skett via plattformen – utöver det som redan är känt om att uppemot 87 miljoner användares personliga uppgifter har varit på drift. Beskedet lämnar hon i intervjuer för public service-radio i USA och tv-kanalen NBC.

    - Vi har inlett en utredning och det är fullt möjligt att vi upptäcker fler fall, säger Sandberg.

    Redan 2016 kände Facebook till hur kommunikationsbyrån Cambridge Analytica använt personuppgifterna, men CA ska ha hävdat att informationen raderats.

    - Vi försökte inte verifiera påståendet, där gjorde vi fel. Särskilt när vi i efterhand ser att informationen användes i den amerikanska valrörelsen, säger Sandberg som annars – liksom grundaren Zuckerberg – varit långsam med att kommentera avslöjandet och hantera den oro som uppstått.

    Redovisa för användarna

    Från och med måndag ska Facebook redovisa för användarna vilka appar som har fått del av persondata från användarkontona. Det som väckt upprördhet är rapporter om att information som CA fått tillgång till via Facebook har använts till att analysera väljarbeteende; analyserna såldes sedan till Donald Trumps kampanjstab inför presidentvalet i USA 2016. Facebooks aktiekurs har tagit stryk av avslöjandet.

    Den kommande veckan ska Zuckerberg frågas ut i den amerikanska kongressen om hur bolaget sköter integritetsfrågor. Även EU väntar sig att få mer information. På fredagen uppgav EU-talesmannen Christian Wigand att Facebook bekräftat att uppemot 2,7 miljoner européer berörs av de omständigheter som blivit kända hittills.