Den helt eldrivna varianten av XC40 visades upp i Los Angeles för ett år sedan. Nu har modellen satts i produktion på Volvo Cars fabrik i belgiska Gent. Arkivbild.
Den helt eldrivna varianten av XC40 visades upp i Los Angeles för ett år sedan. Nu har modellen satts i produktion på Volvo Cars fabrik i belgiska Gent. Arkivbild. Bild: Michael Owen Baker/AP/TT

Första helt eldrivna Volvon i produktion

Volvo Cars har satt sin första massproducerade helt eldrivna bil i produktion. Den elektriska XC40 byggs på fabriken i belgiska Gent. "Det här är en stor dag för Volvo Cars", säger Javier Varela, global fabrikschef på företaget, i ett pressmeddelande.

ANNONS

Den helt eldrivna XC40 visades för första gången i oktober 2019. Nu sätts modellen i produktion i Gent, där många av Volvos mindre modeller byggts under åren.

Efterfrågan har varit stor, enligt företaget. Alla helelektriska XC40 som byggs i år är redan sålda.

Om fem år, 2025, räknar Volvo med att inte längre sälja några helt bensin- eller dieseldrivna bilar. Hybrider och rena elfordon väntas utgöra ungefär hälften var av den globala försäljningen.

Eldrivna XC40 beräknas kunna gå mer än 40 mil på en laddning. Batteriet kan laddas till 80 procent av full nivå på 40 minuter, enligt Volvo.

Bilens front har förstärkts, jämfört med en "vanlig" XC40, för att ge samma krocksäkerhet trots att motorn saknas som buffert. Under framhuven finns ett extra förvaringsutrymme.

ANNONS

Batteripaketet finns i en skyddsbur i bilens golv, vilket ger lägre tyngdpunkt än fossildrivna XC40.

Micke Larsson/TT

ANNONS