Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Försäkringskassan klarar inte rekord-vab

Rekordhögt vabbande sätter tryck på försäkringskassan. Till kundtjänsten är det långa köer och ibland går det inte att komma fram alls.

Förra året anmäldes 626 866 vabbdagar för februari. En siffra som kommer att slås rejält för samma månad i år.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– De som vabbar är oändligt många fler än tidigare. I januari var anmälningarna 43 procent fler än förra året. Siffrorna för februarimånad är inte klara än men det ligger på ungefär samma ökning som i januari, säger Elisabeth Hultengren, chef för Försäkringskassans kundcenter.

I går mejlade en GP-läsare och berättade att försäkringskassans kundcenter inte har gått att nå på flera dagar. När läsaren till slut kom fram var det en kötid på 40 minuter.

Det höga trycket på kundtjänsten ger långa köer och ibland har samtalen blivit så många att det inte gått att komma fram alls, enligt Elisabeth Hultengren. Hon säger att man arbetar med att komma tillrätta med problemet men att det kommer att dröja.

– Vi håller på att rekrytera men tyvärr så går det inte jättefort. Vi kommer inte att ha mer medarbetare på plats för i april, säger Elisabeth Hultengren.

Då ska även ett nytt system för att ta emot samtalen vara färdigt. Elisabeth Hultengren tipsar de som har svårt att komma fram att gå in på försäkringskassans hemsida där de listat tider som är lugnare. Dessutom råder hon dem som kan att använda hemsidan för frågor och anmälningar.

– Det känns som att mars är en lång månad eftersom vi inte kan göra så mycket mer åt läget. Men vi jobbar hårt för att ta emot så många kunder som vi kan.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.