Försäkringschef lyder direkt under kunderna

Ann Hagelin Thorup är vd på Dina Försäkringar i Göteborg. Som ett mindre och kundägt försäkringsbolag kommer de anställda nära sina kunder. Det gör att de alltid måste vara på tårna, menar hon.

ANNONS
|

Hur märker försäkringstagarna att ni är kundägda?

– Att vara kundägd innebär attvi inte har några andra ägare att tahänsyn till. Det är väldigt viktigt,även om man som kund inte ser deti det dagliga arbetet. Försäkringsbranschenär en mogen branschmed generiska produkter. Det somskiljer oss mot icke kundägda är attvi har lokala kontor på många platseri landet vilket våra kunder uppskattar.De som vill kan sköta sinaärenden via internet, men mångavill prata i telefon eller ha fysiskamöten och då är det bara att kommain på något av kontoren. Sedan kankunderna påverka, vilket jag skulleönska att många fler gjorde, genomatt delta på bolagsstämma och varaaktiv i fullmäktige.

ANNONS

Vilka är fördelarna med ägandeformenför er som jobbar i företaget?

– Närheten till våra kunder är stor,vilket gör att vi alltid är på tårna gällandevåra försäkringar. På senastebolagsstämman fick vi en frågaom premier för skördetröskor sommåste vara utrustade med sprinklersystem,vad som skiljer sig motde som inte har sprinkler.

– Utmaningen nu när allt går motatt skötas digitalt är att fortsätta varanära. Vi försöker marknadsföra osssom ett enklare alternativ jämförtmed storbolagen. Enklare i tilltaloch få bort fackspråket.

Vilken roll har ni på försäkringsmarknaden?

– Vi är ett av de mindre bolagenpå marknaden som dominerasav fyra stora aktörer, varav någratill är kundägda. Det är bra medkonkurrens,det behövs överallt.Vi är ett av få bolag som har produkterriktade mot lantbruk ochskogsbruk.

Vad bör en privatperson försäkra?

– Det beror på livssituation. Alltsom man håller kärt och är dyrtatt reparera. Sitt boende, oavsettom det är hyresrätt, bostadsrätt ellervilla. För att få ett bolån är detdessutom ofta ett krav att ha husetförsäkrat. Äger man en bil tycker jagatt den ska ha någon form av försäkring,hel eller halv plus trafikförsäkringensom man måste ha.Sjuk-och olycksfallsförsäkring bådeför barn och vuxna rekommenderarjag också. Man försäkrar sig för attdet finns risker att det inträffar sakersom medför konsekvenser. Dåkan man hamna i situationer där enersättning underlättar livet.

ANNONS

Hur ser vi på försäkringar i Sverige?

– I Sverige har vi en stark kulturav att försäkra oss. Det ingår i vårsamhällsuppbyggnad, när det händernågot tar man först den hjälpsamhället ger och sedan tar försäkringsbolagenvid. I andra kulturerkan det fungera annorlunda. Dethar märkts exempelvis vid bränderi flerfamiljshus då flera familjer intehar haft en hemförsäkring. Det kanfinnas kulturella skillnader beroendepå var man kommer ifrån. Försäkringskulturenär inte lika stark ialla länder.

– Sedan kan man tänka till en extragång vid köp av kapitalvaror somtvättmaskin eller dator. Försäljarenbrukar erbjuda en försäkring varsinnehåll många gånger liknar detsom finns i hemförsäkringen.

Hur kommer försäkringarna attse ut i framtiden?

– Försäkringar som växt mycketde senaste åren är sjukvårdsförsäkringoch smådjursförsäkring. Påmotorsidan börjar pay as you drivelanseras. Förutom att försäkringenstyrs av hur många mil du kör kommeräven körsättet att påverka. Enmätare sitter i bilen och läser av dinkörstil, hur fort du kör, hur du tarkurvor och så vidare. Utifrån detsätts din försäkringspremie. Någotsom också kommer att påverka hurbilförsäkringen ser ut i framtiden ärsjälvkörande bilar, hur vi ska förhållaoss till det blir en utmaning.

Fakta: Ann HagelinThorup

■■ Gör: vd Dina FörsäkringarGöteborg.

■■ Bor: Mölndal.

■■ Ålder: 50.

ANNONS