Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

180716-usanetflixdelar-716015_se.gp_1.jpg
Marknaden är inte imponerad av tv-tjänsten Netflix andra kvartalsrapport för året. Arkivbild.

Färre nya Netflix-abonnenter än väntat

Netflix har fått färre nya abonnenter än väntat efter succéåret på börsen. Man har överskattat hur stark tillströmningen var, medger tv-jätten i årets andra kvartalsrapport.

Netflix fick 5,2 miljoner nya användare världen över under det andra kvartalet i år, visar rapportens abonnemangssiffror. Analytiker hade räknat med 6,2 miljoner.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Framför allt i USA gick det sämre än väntat. Analytiker förutspådde 1,2 miljoner nya inrikeskunder – men det blev bara lite drygt hälften så många, 670 000.

Företagets aktievärde har mer än fördubblats hittills i år, men i efterhandeln efter börsens stängning föll kursen med 14 procent.

Nettoresultatet för andra kvartalet var 384 miljoner dollar, motsvarande 3,4 miljarder svenska kronor, att jämföra med 66 miljoner dollar samma period förra året. Netflix har investerat stort på eget innehåll på olika språk i konkurrens med bland annat Amazons nya tjänst Prime och tjänsten Hulu. Långsiktigt har man förtroende för tillväxten.

Trots stora uppgångar även tidigare år har Netflix-aktien i år en andraplats bland de bäst presterande bolagen på S&P 500-index.

Rättad: I den förra versionen var totalantalet nya abonnemang för låg. Rätta siffror nu i brödtextens första utgång.

Mest läst