Volkswagens tidigare vd Martin Winterkorn står i händelsernas centrum när rättegången mot hans tidigare arbetsgivare startar på måndag i tyska staden Braunschweig. Arkivbild.
Volkswagens tidigare vd Martin Winterkorn står i händelsernas centrum när rättegången mot hans tidigare arbetsgivare startar på måndag i tyska staden Braunschweig. Arkivbild.

Expert: "99 procent säker att VW får betala"

Världens största biltillverkare Volkswagen ställs inför rätta i Tyskland på måndag, det första stora rättsfallet kopplat till "dieselgate" sedan skandalen briserade för tre år sedan.

ANNONS
|

När fordonsjätten Volkswagen tar plats i den regionala domstolen i Braunschweig på måndag står mångmiljardbelopp på spel.

I vad som är den första omfattande rättegången i Tyskland kopplad till utsläppsskandalen hoppas nu aktieägare på rejäla plåster på såren.

Enorma skadestånd

Sammantaget krävs Volkswagen på 9 miljarder euro, motsvarande 95 miljarder kronor, i skadestånd av över 3500 aktieägare. Om fordonsjätten informerat delägarna tidigare gällande det massiva utsläppsfusket hade mycket sveda och värk kunnat undvikas, hävdar man. Publika bolag är nämligen enligt lag tvungna att omgående meddela delägare om information som kan ha aktiepåverkan.

ANNONS

Enligt bilanalytikern Ferdinand Dudenhöffer, professor vid universitetet Duisberg-Essen i Tyskland pekar det mesta på att Volkswagens ledning kände till fusket.

- Jag är 99 procent säker att Volkswagen kommer att få betala.

Investmentfond utmanar VW

Under rättegången i den nordtyska staden Braunschweig är det investmentfonden Dekas fall som prövas, den får även stå som exempel för samtliga aktieägares anspråk.

Deras hållning är, till skillnad från fordonsjätten, att Volkswagens styrelse haft kännedom om mjukvaran som möjliggjorde fusket redan när den först introducerades 2008. Och därmed alltså undanhållit information som fick aktien att rasa med 40 procent de följande dagarna efter att skandalen var ett faktum.

Volkswagen å andra sidan skyller skandalen på enskilda ingenjörer och hävdar att informationen innan avslöjandet var för tunn för att varna marknaden om.

Kan stämma ex-vd

Skulle rätten komma fram till att den dåvarande vd:n Martin Winterkorn kände till mjukvarufusket men undanhöll det från aktieägarna är det möjligt att Volkswagen försöker lägga skulden på honom.

- Rimligtvist borde då Volkswagen stämma Winterkorn för att inte ha uppfyllt sitt jobb som koncernchef.

ANNONS

En knepigare situation för fordonsjätten uppstår om även den nuvarande ordföranden för bolagets högsta styrelse Hans Dieter Pötsch anses haft kännedom om mjukvaran, enligt Dudenhöffer.

- Hur ska koncernen hantera en situation där aktieägarna har fordran på Volkswagens ordförande?

- Bortsett från det tror jag den här rättegången markerar slutet för VW:s inbladning i "dieselgate", säger professorn.

285 miljarder kronor

Skandalen briserade den 18 september 2015 när amerikanska myndigheter anklagade koncernen för att ha utrustat miljontals fordon med mjukvara kapabel att fabricera lägre utsläpp än vad bilarna faktiskt gjorde sig av med. Fyra dagar senare erkände fordonsjätten utsläppsfusket och strax därefter tvingades dåvarande vd Martin Winterkorn att avgå.

Hittills har Volkswagen fått hosta upp gigantiska 285 miljarder kronor i böter, juridiska omkostnader samt återköp- och återkallningsprogram.

TT

Fakta: Tidslinje över "dieselgate"

2014

Forskare på det amerikanska universitetet i West Virginia upptäcker att vissa VW-modeller släpper ut 40 gånger de tillåtna nivåerna av det skadliga ämnet kväveoxid väl ute på vägarna.

2015

Den 18 september anklagar amerikanska myndigheter Volkswagen för massivt utsläppsfusk. Den 22 september erkänner fordonsjätten att 11 miljoner dieselbilar världen över har utrustats med mjukvara som möjliggör fusket. VW-aktien rasar 40 procent och vd:n Martin Winterkorn avgår, men förnekar inblandning.

2016

I slutet av juni går Volkswagen med på en förlikning med amerikanska myndigheter. Uppgörelsen uppgår till 14,7 miljarder dollar och rör bland annat återköpsprogram och böter.

Den 8 december beslutar EU-kommissionen att ta till rättsliga åtgärder mot sju medlemsländer, däribland Tyskland för att ha misslyckas komma till rätta med utsläppsfusk.

2017

I början av januari erkänner sig fordonskoncernen skyldig på tre punkter, inklusive bedrägeri i USA. Volkswagen går med på böter om 4,3 miljarder dollar. Senare samma månad meddelar tyska åklagare att en utredning om bedrägeri mot den tidigare vd:n Martin Winterkorn har upprättats. Han är vid tidpunkten redan misstänkt för marknadsmanipulation.

Den 1 februari går bildelstillverkaren Bosch med på att betala 330 miljoner dollar till drabbade amerikaner. Bolaget erkänner dock inte att några fel ska ha begåtts.

Under hösten döms en ingenjör på Volkswagen till 40 månaders fängelse av en domstol i Michigan, USA. Och VW-chefen Oliver Schmidt får sju års fängelse efter att ha erkänt sig skyldig för bedrägeri och brott mot miljölagar i landet.

2018

Den 23 februari visar fordonsjätten återigen vinstsiffror efter rekordhög försäljning.

I april häktas en i Porsches ledning för kopplingar till dieselskandalen.

Veckor senare åtalas Martin Winterkorn i USA efter anklagelser om att försöka tysta ner utsläppsfusket.

Den 18 juni häktas Audis vd Rupert Stadler i Tyskland, anklagad för bedrägeri och försök till undanröjning av bevis.

Källa: Reuters

ANNONS