Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Trots stort intresse för lokförarutbildningen och brist på lokförare kan skolor inte ta emot fler elever. Arkivbild.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Elever stoppas trots lokförarbrist

Det råder stor brist på lokförare i Sverige, men skolor kan ändå inte ta emot fler elever. Anledningen är att det saknas praktikhandledare under den populära utbildningen.

Riksdagen beslutade i maj att lägga 125 miljarder kronor på att höja järnvägsstandarden under elva år. Prognosen är att spårbundna transporter kommer att öka med mer än 50 procent mellan 2014 och 2040, skriver Dagens Nyheter.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Samtidigt är bristen på lokförare stor.

- Om vi inte klarar branschens kompetensförsörjning riskerar resenärer och gods att inte komma fram i tid, säger Linda Ekholm Borg, bransch­expert på arbetsgivarorganisationen Almega och samordnare för lokförarutbildningar, till tidningen.

Fackförbunden anser det krävs för mycket av enskilda företag att ställa upp med handledare för utbildningar på grund av den stora konkurrensen om eleverna när de väl är färdigutbildade.

- Risken finns att ett annat företag rekryterar personalen så fort de är klara. Och då står det första företaget där med alla kostnader för utbildningen, säger Thomas Gorin Weijmer, ombudsman på Seko med ansvar för järnväg och spårtrafik.

Under 2018 hade 450 nya lokförare behövts enligt Almega, men antalet stannar på 270.

De närmaste fem åren går 15 procent av lokförarna som är anslutna till Seko i pension.