Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

eVKmT-iFi8es31_jgFwaqQwxIBA.jpg
Bild: Pressbild

Efter kunders raseri – Santa Maria ändrar kryddlocken

Kundernas rasande mot de nya locken verkar ha gett effekt. Först backade Santa Maria på kanelen, och nu väljer kryddtillverkaren – som har verksamhet i Mölndal – att ändra på 15 till.

Som GP tidigare rapporterat blev det starka reaktioner när Paulig Foods, ägare av varumärket Santa Maria, ändrade förpackningen på ett antal kryddor och i vissa fall tog bort ströaren från locket. Tanken med nya öppningen är att göra det enklare att kontrollera kryddningen, menade företaget, men flera konsumenter gick i taket och hotade att bojkotta Santa Maria om de inte ändrade tillbaka.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

LÄS MER: Kunder rasar mot de nya kryddburkarna

Santa Maria gick själva snabbt ut och meddelade att ströaren som tagits bort på kanelen skulle komma tillbaka. Nu, en dryg vecka senare, meddelar företaget i ett pressmeddelande att totalt 16 kryddor – bland dessa grillkrydda, ingefära och chilipeppar – också ska få en ströare igen.

– Den pågående dialogen med våra konsumenter har givit oss ännu bättre förståelse för produktens användningsområden, säger Eva Berglie, kommunikationschef på Paulig Foods, i ett pressmeddelande.

Santa Marias kryddburkar hade innan ändringen haft samma utseende i 60 år. Varumärkets anor går ännu längre tillbaka, till början av 1900-talet och Nordfalks lilla kryddhandel i Göteborg. Idag är Santa Maria är en del av den finska livsmedelskoncernen Paulig.

Mest läst