Jonas Ogvall, vd på Svensk digital handel, och Johnny Eriksson, HR chef på Ellos, söker folk.
Jonas Ogvall, vd på Svensk digital handel, och Johnny Eriksson, HR chef på Ellos, söker folk.

E-handeln skriker efter folk

ANNONS
|

–Det är ett allvarligt problem för oss. Tillgången på kompetent personal är mindre än efterfrågan, säger Johnny Eriksson, HR-chef på Ellos.

Under gårdagen genomfördes D-congress, en digitalhandelsmässa, på Svenska mässan. Tidigare har den gått i Borås, men växte sig för stor och flyttades i år till Göteborg. Jonas Ogvall, vd på Svensk digital handel som ordnar mässan, menar att bristen på utbildad personal gör att tillväxten i e-handeln hämmas. Konkurrensen på marknaden är hård om de personer som har rätt kompetens.

–Det gäller inte bara programmerare, utan även exempelvis marknadsförare med inriktning på e-handel, säger han.

Tio vakanta jobb på Ellos

ANNONS

Ellos genomförde för drygt ett år sen en omställning till att fokusera på e-handeln i stället för på postordern. Ellos är i en tillväxtfas och Johnny Eriksson säger att hans högsta prioritet just nu är att säkra kompetensförsörjningen. Där det råder brist på e-handelskompetens inom tekniska, affärsmässiga och kreativa yrken. I nuläget har de ett tiotal vakanta jobb, där några av dem har varit lediga länge.

–Vi måste vara attraktiva för att locka till oss ny personal men även för att behålla den vi har, så det är en stor utmaning för oss, säger han.

En av orsakerna till bristen på kompetent personal är enligt Jonas Ogvall att branschen bara funnits i tio års tid. Vilket även innebär att utbildningarna inte hängt med i utvecklingen.

–Forskningen finns kring de här frågorna. Men nu måste de integreras i utbildningsprogrammen. Hur man driver e-handelsföretag i dag, säger han.

Johnny Eriksson trycker på vikten av ett samarbete mellan näringslivet och utbildningsanordnarna. För att minska risken att utbildningarna snabbt blir inaktuella i en föränderlig bransch.

Svårt att hänga med

ANNONS

–Utvecklingen går i dag så fort att det är svårt att hänga med. Samtidigt ska vi rannsaka oss själva, att vi inte varit tillräckligt aktiva. Bland annat i vår kontakt med utbildningar, säger han.

Ellos har nu inlett ett samarbete med Borås högskola för att skapa en utbildning mot e-handel. Där en kombination av yrkeshögskoleutbildningar och mer akademiska utbildningar är vad Johnny Eriksson efterfrågar i stort. Både han och Jonas Ogvall menar även att det inte bara gäller att se till utbildningar utan även se till andra möjligheter som skapas.

–Se på varslen på Sony och Ericsson nu senast. Det kan finnas värdefull kompetens där som kan gå in i e-handelsbranschen, säger Jonas Ogvall.

FAKTA: Utveckling inom e-handel

Branschen växer årligen med kring 15 procent, beräknas fortsätta den utvecklingen kommande fem år.

2014 köpte svenskarna varor på nätet inom Sverige för 43 miljarder kronor och varor för tolv miljarder utomlands.

Några bristyrken inom e-handel: It-kompetenser som webbutvecklare, digital research, user experience, och webbanalytiker. Marknadsföringsspecialister som marknadskoordinatorer, marknadschefer och e-merchandise. Kreativa yrken som art director och copywriter.

ANNONS