Drönare först på olycksplats - unikt flygtillstånd för Göteborgsföretag

En allvarlig olycka har inträffat utanför Göteborg. Kort efter larmet lyfter en drönare från räddningstjänstens tak i Gårda för att ge styrkan som är på väg bilder från olycksplatsen. Ett sådant scenario kan bli verkligt om några år. Bakom utvecklingen står Göteborgsföretaget Everdrone som fått ett unikt flygtillstånd för sina tester.

ANNONS
|

Som första svenska bolag har Everdone fått klartecken från Transportstyrelsen för att göra testflygningar med drönare som kontrolleras och övervakas över mobilnätet – utom synhåll för piloten på marken.

Göteborg 20181128Emil Granberg från Everdrone jobbar med utvecklingen av den typ av drönare som kan komma att användas av räddningstjänsten.
Göteborg 20181128Emil Granberg från Everdrone jobbar med utvecklingen av den typ av drönare som kan komma att användas av räddningstjänsten. Bild: Anders Ylander

Testerna gäller för ett område norr om Kungälv utmed Göta älvs västra strand. På en sträcka som är 1,5 mil lång och några hundra meter bred ska flygningarna med den åtta kilo tunga drönaren genomföras. Tillståndet gäller fram till maj nästa år och nyligen gjordes de första testerna.

– Det är en rad tester av olika slag som måste göras, bland annat för att säkerställa stabiliteten i systemet. Att flyga under realistiska former i fritt luftrum är oerhört viktigt i vårt utvecklingsarbete, säger Mats Sällström, vd för Evedrone.

ANNONS
Göteborg 20181128Drönare redo att rycka ut.Lennart Liljeroth, räddningstjänsten, Mats Sällström,  Everdrone, Jakob Söderberg, räddningstjänsten och Joakim Wigström från Chalmers samverkar i projektet som fått ett unikt flygtillstånd. FOTO: Anders Ylander
Göteborg 20181128Drönare redo att rycka ut.Lennart Liljeroth, räddningstjänsten, Mats Sällström, Everdrone, Jakob Söderberg, räddningstjänsten och Joakim Wigström från Chalmers samverkar i projektet som fått ett unikt flygtillstånd. FOTO: Anders Ylander Bild: Anders Ylander

Kan rädda liv

Det tämligen nystartade utvecklingsbolaget, som jobbar med mjukvarusystem och sensorteknik för autonoma drönare, har fokuserat på samhällsviktiga funktioner, som utrycknings- och räddningsverksamhet, sök efter försvunna personer eller livräddande transporter inom sjukvården.

I ett innovationsprojekt på drygt tre miljoner kronor, där statliga Vinnova svarat för knappt hälften, samarbetar Everdrone med Chalmers industriteknik och Räddningstjänsten i Storgöteborg för att ta fram ett avancerat navigationssystem för autonoma drönare. First responder drone är namnet på satsningen.

- Tanken är att en sådan drönare ska kunna användas i det operativa arbetet och i bästa fall bidra till att rädda liv, säger Mats Sällström och ger ett exempel:

- Vid ett larm om en brand eller en olycka ska operatören med en knapptryckning få drönaren att "rycka ut". Med angivna positioner ska den lyfta mot olycksplatsen. För att klara väder, vind, fåglar och diverse oförutsedda händelser krävs fortsatt utvecklingsarbete, säger han.

Göteborg 20181128Räddningstjänstens drönare kan i framtiden vara först på en olycksplats för att leverera bilder till räddningsledaren. FOTO: Anders Ylander
Göteborg 20181128Räddningstjänstens drönare kan i framtiden vara först på en olycksplats för att leverera bilder till räddningsledaren. FOTO: Anders Ylander Bild: Anders Ylander

Farligt gods

Väl på plats kan drönaren ge visuell information om hur det ser på olycksplatsen, bilder som ger räddningsledaren värdefull information redan i utryckningsfordonet på väg till den aktuella platsen. Jakob Söderberg, projektledare vid räddningstjänsten Storgöteborg, ser stora fördelar med pilotlösa drönare.

- Filmen och bilderna kan ge värdefull information om händelsen oavsett det handlar om en brand, en olycka med farligt gods eller ett sjödrama. Man kan tidigare göra en primär bedömning om omfattning och skadeläge och därmed vinna tid - och rädda liv, säger han.

ANNONS

Redan nu förbereder räddningstjänsten utbildning på drönare som ska dra igång under våren och användas operativt.

– Men i de fallen handlar det om en brandman på marken som styr drönaren, exempelvis när vi vill ha överblick vid en skogsbrand eller vid en olycka i terräng, säger han.

'

Göteborg 20181128Teknikern Emil Granberg justerar drönaren.FOTO: Anders Ylander
Göteborg 20181128Teknikern Emil Granberg justerar drönaren.FOTO: Anders Ylander Bild: Anders Ylander

Mellan Sahlgrenska och Östra

Den självständiga drönaren som flyger i väg vid ett larm får vi får dock vänta på, minst fem år innan den kan användas dagligdags, tror Mats Sällström vid Everdrone.

– Det återstår ett antal tester och säkert flera myndighetsbeslut innan vi har autonoma drönare i den här typen av trafik. Men intresset är stort och den tekniska utvecklingen på området går snabbt, säger han.

Kortare tid lär det ta för ett annat av bolagets livräddande projekt – det man har ihop med Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg.

– Det kan handla om att med drönare kunna transportera medicinsk utrustning ut till öde platser eller till områden med besvärlig terräng. Man kan också tänka sig skicka blod eller preparat mellan sjukhus, exempelvis mellan Sahlgrenska och Östra sjukhuset. Är det brådskande och rusningstid kan en drönare var snabbaste sättet, säger Mats Sällström och fortsätter:

- I det fallet tror jag på kortare tid innan drönarna är igång, runt två år känns realistiskt. Överhuvudtaget står vi inför en spännande tid med olika tekniska och samhällsnyttiga lösningar som vi inte ens tänkte på för några år sedan, säger Mats Sällström.

ANNONS

FAKTA: Everdrone

Är ett tekniskt utvecklingsbolag som började som ett projekt i slutet av 2016.

Under våren 2017 bildades bolaget som då hade en anställd.

Ett och ett halvt år senare är sex personer anställda i bolaget som fortsätter att växa.

Företaget har sin bas i Säve på Hisingen där också en del flygtester görs.

Projektet First responder drone som Everdrone drivet tillsammans med Chalmers och räddningstjänsten i Göteborg har finansiellt stöd (1,4 miljoner kronor) från statliga Vinnova.

ANNONS