Bilmässan i Geneve öppnar i veckan. Efter de senaste veckornas händelser är det klart att dieselförbud och Li Shufus aktieköp blir givna snackisar. Arkivbild.
Bilmässan i Geneve öppnar i veckan. Efter de senaste veckornas händelser är det klart att dieselförbud och Li Shufus aktieköp blir givna snackisar. Arkivbild.

Diesel och Geely i fokus på bilmässan

Den europeiska bilbranschen har fått en hel del att prata om när den stora bilmässan i Genève nu slår upp dörrarna. Den tyska domen om dieselförbud kommer att skaka om tillverkarna på mer än ett sätt.

ANNONS
|

Klartecknet för tyska miljözoner berör samtliga stora tillverkare som ställer ut i Genève. De tyska jättarna har lobbat stenhårt för att domstolen skulle gå en annan väg och fått understöd av den tyska regeringen som inte heller vill ha miljözoner. Politikernas argumentering efter domen måste te sig oerhört skrämmande för branschen – att det är tillverkarna som ställt till problemen och att de, och inte bilägarna, ska stå för kostnaderna när väldigt många miljoner äldre dieselbilar i Europa ska få en adekvat avgasrening.

I Genève kommer alla tillverkare att få frågan hur de nu ser på dieselns framtid. Volkswagens koncernchef Matthias Müller sa så sent som för ett halvår sedan att dieseln har en ljus framtid. Tycker han det fortfarande?

ANNONS

Ketchup nästa år

Li Shufu dyker nog inte upp på mässan, men kommer ända att spela en stor roll. Var finns logiken i att göra stora aktieköp i konkurrerande bolag? Lite kul i sammanhanget är att Volvo Cars och Mercedes mässytor ligger 20-30 meter från varandra i hall 6.

Liksom tidigare år kommer det den kommande veckan att handla mycket om eldrift och självkörande bilar. Några dramatiska nyheter är dock inte att vänta i år. Den berömda ketchupen åker inte ur flaskan förrän 2019 då flera av de stora tillverkarna har utlovat renodlade elbilar.

Bland de riktiga nyheterna som visas upp i år finns bland andra Audi A6 och BMW X4. Konceptbilarna är många som till exempel Volkswagens ID Vizzion, en helt självkörande elbil.

Volvo Cars ställer ut nya V60 som hade världspremiär i Stockholm nyligen. Dotterbolaget Polestar visar prestandabilen Polestar1, en plug-in hybrid som liknar en S90 och där motorerna tillsammans ger 600 hästkrafter.

TT

Fakta: Bilmässan i Genève

Mässan i Geneve betraktas av många tillverkare som neutral och har därför inte drabbats av lika stort bortfall bland utställarna som andra mässor. Köpstarka bolag kan inte köpa större utställningsytor. Mässorna som hålls vartannat år i Frankfurt respektive Paris väljs dock bort av allt fler eftersom de betraktas som hemmaplan för de inhemska märkena.

Den första bilmässan i Genève arrangerades 1905. Förra året fanns 180 utställare på plats och mässan besöktes av 690000 personer. 6-7 mars är mässan bara öppen för medier.

ANNONS