”Det skulle behövas en riktig bilfabrik”

ANNONS
|

Avtalet med kinesiska Panda New Energy innebär att 150 000 elbilar ska delproduceras i Trollhättan fram till 2020. Hur många arbetstillfällen som skapas vet ingen, men det kommer att behövas ingenjörer.

Trollhättefabriken ska bygga målade karosser som sedan fraktas till Kina där bilarna slutmonteras.

Fredrik Sidahl, vd för FKG, ser flera frågetecken i avtalet och i dess betydelse för Västsverige.

–Det är ett strategiskt samarbetsavtal, det är ju inte så att de har tecknat en köporder på 150 000 bilar, säger han.

Tiden får utvisa vad det faktiskt medför.

ANNONS

–Signalvärdet är väldigt starkt. Visst är det kul för Västsverige att vara med på det. Men vad innebär det för leverantörsindustrin, mer än svetstråd och färg? säger Fredrik Sidahl.

Han anser att det krävs en ”riktig bilfabrik” för att få fart på den västsvenska fordonsindustrin vid sidan om Volvo Cars.

–En riktig bilfabrik innebär att det kommer in plåt och material i ena ändan och ut färdiga bilar i den andra – och att det finns ett leverantörskluster som levererar in komponenter.

Samtidigt konstaterar Fredrik Sidahl att arbetstillfällen kommer att skapas både i fabriken och i verksamheter runtomkring.

–Men inte ute hos leverantörerna, tillägger han.

Mikael Wickelgren, docent i företagsekonomi och fordonsexpert vid Högskolan i Skövde, ser orderbeskedet som något i grunden positivt.

–Här finns mängder av utmaningar, men det är ju mycket roligare att sparka igång någonting än att hålla på och lägga ner eller rekonstruera, säger han.

Risken att hela produktionen med tiden flyttar till Kina är liten, tror Mikael Wickelgren.

–Då skulle man förlora hela idén om vad kunden köper, att det här är något icke-kinesiskt, att det rör sig om västerländska bilar. En hel del av värdet skulle slaktas, säger han.

ANNONS

–Ett paradexempel är Geelys köp av Volvo personvagnar. Farhågorna att det skulle vara spiken i kistan för tillverkningen i Sverige stämde inte.

Varumärket Saab ägs av försvarskoncernen Saab. Frågan om vad elbilarna ska heta är knepig, menar Mikael Wickelgren.

–Jag tror att Saab har tröttnat på sammanblandning med Nevs. Samtidigt är varumärkets värde i Kina osäkert, men kineser gillar västerländska produkter.

Nevs har tecknat ett avtal med kinesiska Panda New Energy som innebär att Nevs ska leverera 150000 elbilar till och med år 2020. Det innebär nyanställningar i Trollhättan.

Utöver detta omfattar avtalet även 100000 ytterligare elfordon samt tjänster från företag nära Nevs och Nevs ägare.

Avtalets totala värde uppgår till omkring motsvarande 100 miljarder i svenska kronor, enligt ett pressmeddelande från Nevs.

Fabriken i Tianjin i Kina, där elbilarna ska slutmonteras, ska vara färdigbyggd 2017.

Med inhyrda ingenjörer och konsulter sysselsätter Nevs i dag 600 personer. Enligt vad Nevs tidigare meddelat behöver bilföretaget rekrytera upp till 50 personer fler i månaden – med tyngdpunkt på ingenjörer.

ANNONS