Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Bild: Henrik Holmberg / TT

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Det är dags att lägga ner temadagarna

Knappt har december med lussekatter, granar och tomtar hunnit lämna oss innan semlorna intagit bagerierna. Nu är det dags för nya sötebrödsdagar och för mig att säga stopp.

Det är dags att lägga ner temadagarna. Jag vill inte följa butikernas kampanjer slaviskt och förlora mig själv och min egen vilja på kuppen. Jag vill inte att min rädsla för att missa att köpa något ska få mig att göra omedvetna val.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Jag är outsägligt trött på alla temadagar som leder till oplanerad konsumtion. Det finns så många dagar jag aldrig tänkt på varför jag firar men gjort till ofrivillig tradition.

Jag trodde att hösten med Black Friday var värst men plötsligt ser jag mönstret överallt. Pizzan var obligatorisk på nyårsdagen, semlor är tydligen oumbärliga fram till fettisdagen och snart uppmanas vi fira nutella-dagen. Vad är det vi håller på med, varför måste alla baka kladdkaka, grädda våfflor och nätshoppa samma dag?

Att Black Friday tog över världen den 23:e november undgick nog ingen och även om dagen garanterat gav många fredagsglädje så gav den mig enbart fredagsångest. Även om e-handeln lockar med låga priser och tusentals klipp får jag ont i magen. En känsla av att vi hellre spelar efter någon annans pipa än tänker efter själva. Men låter någonting för bra för att vara sant så är det ofta det.

Det är klart att företag med ekonomiskt intresse gärna initierar temadagar för att driva nu-eller-aldrig-kampanj och tjäna pengar, det är smart eftersom vi inte gärna vill missa något. Men att locka med sänkta Black-Friday priser som därefter visade sig vara höjda för att sedan ges rea-priser tillbaka på ursprungspris är inte så bra för konsumenten.

Visst finns det väl viktiga dagar att lyfta för vissa frågor, den internationella kvinnodagen firar jag gärna, men inte bara en dag om året, jag vill lyfta den varje dag.

Samtidigt vill jag understryka att jag värnar om de temadagar som finns för att sprida kunskap, det är något helt annat än konsumtion. Jag vill inte lägga någon skugga på dagar som förintelsens minnesdag, internationella dagen mot homofobi eller världsmiljödagen, men de har heller inget med shopping att göra. Vilket förklarar varför jag gillar en så enkel dag som lösenordsbytardagen.

Men jag bli oroad över den masspsykos som exempelvis kanelbullens dag framkallar och jag vill att vi på allvar börjar tänka på de konsumtionsval vi gör och varför. Inte bara för att dagarna gör att vi förlorar pengar utan för att de stjäl vår tid.

När alla hjärtans dag snart firas tänker vi på allt vi inte får missa att köpa eller göra på bekostnad av vad vi själva bryr oss eller hinner med, men det måste vi inte.

Personligen har jag infört jag-bryr-mig-inte-dagen varje dag och känner mig lika töntig som svag, men tröstar mig med att i alla fall göra ett medvetet val.

Jag har börjat applicera min sparstrategi på konsumtions-temadagarna och säger mer nej än någonsin. Att spara för mig handlar inte om att jaga billiga priser, det handlar om att planera mina köp och att säga nej till snabba köp för sådant jag verkligen vill ha. Det handlar om att tänka resurseffektivt och att laga det jag har istället för att köpa nytt. Jag var rädd att det skulle kännas tråkigt att inte göra som alla andra, men det är roligt att välja själv.

Något trivial krönika till trots i denna svåra regeringsbildningstid hoppas jag att någon är med mig. Låt oss gemensamt sätta oss över konsumtionsdagarna så att vi hinner och har råd att fokusera på våra egna hjärtefrågor.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.