Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Jonas Engström, affärsansvarig för Volvo XC40, förklarar varför modellen är viktig Bild: Olof Ohlsson

Den byggs inte här – men Volvos nya ändå viktig för Göteborg

Den säljer inte mest och tillverkas inte här. Ändå står mycket på spel för Göteborg med Volvo XC40. Jonas Engström, affärsansvarig för 40-serien, förklarar varför.

I september ifjol visades XC40 upp för världspressen för första gången. Med den hade Volvo Cars gett sig in på en helt ny marknad genom sin första modell i segmentet kompakta suvar, alltså mindre stadsjeepar. Projektet XC40 startade redan 2012 då biltillverkaren såg över sin framtida produktportfölj.

– Vi tittade på olika expansionsalternativ och fastnade för det här lilla suv-segmentet, säger Jonas Engström, affärsansvarig för 40-serien.

Vid den tiden var det ett relativt nytt och litet segment. Knappt 100 000 små premium-SUV:ar såldes globalt varje år, men alla prognoser pekade på att det skulle fortsätta växa. Det handlar dessutom om ett strategiskt viktigt segment, eftersom biltillverkarnas mindre modeller ofta fungerar som förstabil och kan skapa kunder som sedan förblir lojala.

– SUV:ar som karosstyp började bli väldigt populärt samtidigt som man såg viss down-sizing-trend. Kunder gillade biltypen, men man ville kanske inte ha jättestora bilar, säger Engström.

Volvo intervjuade hundratals potentiella kunder under det kommande året för att ta reda på hur deras nya bil skulle se ut. Bland det främsta de lärde sig var att det inte räckte att göra bilen ”suvig”, utan att den skulle ha en expressiv design med en äkta suv-identitet – en hög bil med hög och upprätt sittposition. Kunderna i det här segmentet uttryckte också ett behov för smarta förvaringslösningar.

Bild: Olof Ohlsson

År 2014 var formell projektstart och som mest jobbade över 1 500 ingenjörer i projektet som kostat flera miljarder.

– Hela utvecklingen har i princip skett i Göteborg. Plattformen är gjord av vårt systerbolag Cevt, och top haten, alltså bilens övre del, är gjord av Volvo Cars egna ingenjörer.

XC40 tillverkas i Volvos fabrik i belgiska Gent och ska nästa år även byggas i Kina. Segmentet bilen verkar i har i princip tiodubblats sedan 2012, med över en miljon sålda bilar globalt i år. Prognoser pekade på att det skulle ske först efter 2020.

– Det har vuxit ännu snabbare än vi förväntade oss vid projektstart, konstaterar Engström.

Hittills i år har Volvo Cars sålt omkring 65 000 XC40.

Har det skett på bekostnad av övriga modeller?

– Nej, vår bästsäljare XC60 fortsätter att sälja och så även XC90. XC40 är en nyckel till att hela Volvo växer så mycket, det är ju ett nytt segment jämte andra bilar. Vi märker att vi når ut till nya kunder som tidigare inte ens haft med Volvo med på sin shoppinglista.

Vad betyder det för Göteborg om det går bra för XC40?

– Givetvis skapar det arbetstillfällen. Vi fortsätter ju att utveckla XC40 med andra motoralternativ. Plug in-hybrider är nära förestående och en helt elektrisk version kommer år 2020 så det är fortsatt mycket resurser som jobbar med XC40 hos oss, och så kommer det vara under bilens fortsatta livscykel.

Bild: Olof Ohlsson

Volvo XC40

Volvo XC40 är Volvo cars första bil i kompakta SUV-segmentet och kan beskrivas som mer lekfull. Biltillverkarens SUV i mellanklassen, XC60, kan beskrivas som mer sportig, medan deras största SUV, XC90, är mer av ett prestigefordon.

Under 2018 har cirka 65 000 XC40 sålts. De största marknaderna är

1) USA

2) England

3) Tyskland

4)Sverige

5)Frankrike

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.