Daimler med vd Dieter Zetsche betonar banden till statliga kinesiska fordonstillverkaren BAIC.
Daimler med vd Dieter Zetsche betonar banden till statliga kinesiska fordonstillverkaren BAIC. Bild: Marijan Murat

Daimler stärker banden med Geelykonkurrent

I lördags välkomnade Daimler Li Shufu som långsiktig ägare. På måndagen gick man ut med nyheten om att man investerar stort i Kina tillsammans med Geelykonkurrenten BAIC.

ANNONS
|

I det korta pressmeddelandet i lördags förklarade Daimler att man välkomnar Geely som ”långsiktig ägare”. När GP frågar företaget vidare om investeringen tillägger kommunikationsansvarige Hendrik Sackmann: ”Daimler känner till och uppskattar Li Shufu för att han är en mycket kunnig kinesisk entreprenör med en tydlig vision om framtiden, och som man kan föra konstruktiva diskussioner med om förändringar av industrin.”

I Daimlers pressmeddelande i lördags lyder dock sista meningen: ”Daimler har en bred produktportfölj och avtryck i Kina med BAIC som en stark partner på plats”.

BAIC (Beijing Automotive) är ett statligt kinesiskt fordonsmärke och är en av de fem största i Kina.

ANNONS

”BAIC är vår viktigaste partner i Kina...Vi har en nära och regelbunden kontakt med vår partner, som vi är bundna till genom en rad samarbeten i Kina, och vi har också ett betydande ägande i BAIC Motors”, skriver Hendrik Sackmann till GP.

Under måndagen, alltså ett par dagar efter uttalandet om Li Shufus investering, skickade så Daimler och BAIC ut ett pressmeddelande om tydliga investeringar från bolagens sida i deras gemensamma bolag Beijing Benz Automotive Company (BBAC).

Stor investering

Bolagen förklarar att de ska investera motsvarande 1,5 miljarder euro – drygt 15 miljarder kronor – i ytterligare en produktionsanläggning för ”högkvalitativa premiumbilar”. En del av investeringen innefattar också att en av BAIC:s produktionsanläggningar, i Shunyidistriktet i Peking, tas över av BBAC.

Bolagen betonar utvecklingen av elektriska fordon tillsammans, vilket är intressant med tanke på Li Shufu i sin pressmeddelande om investeringen i Daimler betonar att bolaget är ledande inom utveckling av elfordon.

– Med ett fördjupat samarbete med vår lokala partner BAIC kommer BBAC att fortsätta spela en nyckelroll för Mercedes-Benz i Kina, säger Hubertus Troska, chef med ansvar för Kina i Daimler AG, i ett uttalande.

– Den här produktionsförstärkningen för BBAC gör att vi kommer att kunna möta den ökade efterfrågan för premiumbilar i Kina, inkluderat elektriska fordon.

ANNONS

Tysk-kinesiska band

Från BAIC:s sida gör ordföranden Xu Heyi följande uttalande:

– Med över ett decennium av fantastiska prestationer, står BBAC som ett bevis för det starka samarbetet mellan BAIC och Daimler.

– BBAC står som modell för kinesisk-tyska samarbeten och har satt en norm för teknologi- och kvalitetsstandarder.

Det gemensamma bolaget BBAC har 11 000 anställda och producerar Mercedes C-klass, E-klass, GLA- och GLC-fordon i Kina. I fjol gick Daimler och BAIC också ut med gemensamma investering motsvarande knappt 6,6 miljarder kronor i produktion av elfordon och batterifabrik i Kina. Den första modellen blir Mercedes EQ-märke, vilket ska komma ut på marknaden nästa år.

Mercedes-Benz sålde 430 000 bilar i Kina i fjol, vilket gör det till märkets viktigaste marknad.

ANNONS