Chattande robotar sköter marknadsföringen

Under ett besök i Silicon Valley förstod Axel Hellström och Oliver Young att chatbottar var på väg att bli en het global AItrend. Sedan har det gått snabbt. Med bolaget Dialogtrail vill de hjälpa andra företag att marknadsföra sig via Messenger.

ANNONS
|

En chatbot är kortfattat en robotsom kommunicerar med människorvia en chat. Roboten är ettsätt att applicera den växandekunskapen om artificiell intelligens,AI. Ett exempel på hur detkan fungera är kinesiska Wechatsom lanserades av Tancent 2011och har nästan en miljard användarei Kina.

– Wechat är kinesernas app föri stort sett allt. Det är motsvarighetertill Blocket, Swish, telefoni,onlinespel, sociala nätverkstjänsteroch en massa annat i en ochsamma app. Wechat jobbar ocksåmed marknadsföring via chatbottari sociala medier. När vi förstodatt Facebook vill göra Messengertill en västerländsk motsvarighetsåg vi stora möjligheter, säger AxelHellström som är Dialogtrails vd.

Förutom medgrundaren OliverYoung består bolaget sedan en tidtillbaka också av Johannes Mattsonsom är utvecklare och står fördet tekniska kunnandet.Men vägen från möjligheternasKalifornien och insikten om Messengerspotential till att landa i enaffärsidé om marknadsföring varinte spikrak.

ANNONS

– Nej, vi fick helt enkelt testa ettantal hypoteser om hur man kananvända chatbottar för att stärkaett varumärke. Vi såg oändligtmånga applikationer och hadesvårt att välja. Vi tittade blandannat på hotellbranschen somanvänt chatbottar ett tag för bokningoch andra kundkontakter,säger Axel Hellström.

– Men när vi pratade med potentiellakunder om deras arbetemed sociala medier förstod visnart att just marknadsföringvar ett fundamentalt problem förmånga. Det är väldigt svårt förett varumärke att synas och uppmärksammasi snabba flöden därdet pågår ett ständigt brus. Om ettföretag överhuvudtaget märks liggerden genomsnittliga tiden föruppmärksamhet enligt Facebookpå 1,7 sekunder.

DIALOGTRAILS LÖSNING INNEBÄRatt företagen skapar egna kanaleri Messenger där deras potentiellakunder kan välja att bli följare.Tanken är att kunder ”fångas in”visa annonser på Facebook ellerInstagram, men därefter ska kommunikationenvara mindre säljandeoch bestå mer av content, alltsåinnehåll som kunderna är intresseradeav och i bästa fall ger demkunskap som de har nytta av.

– Då kan man skapa mer personligameddelanden och kanalenblir mer interaktiv. Det blir endialog i stället för en monolog. Påså sätt ger vi varumärket ett sätt attkommunicera på som är mindrekrängande. Vår ambition är att bliden kompletta Messengerlösningenför varumärken och e-handel iSkandinavien. Där vill vi täcka allabehov, säger Oliver Young.

Johannes Mattsson har tillsammansmed tre andra utvecklarebyggt Dialogtrails lösning frånscratch med start i somras ochkopplat på den på Messengers ochFacebooks API:er (applikationsgränssnitt).Bara att bli godkändav Facebook tog tre månader. I dagfinns en betaversionsom testas avett mindre antal kunder. De harvalt att skapa content i from avträningsprogram, quiz och tipsom hur man kan vinterrusta bilen.

ANNONS

– Ett mer användarvänligt verktygska snart vara klart för lansering.Därför vill vi gärna komma ikontakt med företag som vill varatidigt ute, säger Johannes Mattsson.

ENLIGT OLIVER YOUNG tror mångaexperter att det kommer att händamycket med Messenger sommarknadsföringsverktyg de kommandetvå åren och det förväntasbli den tredje största kanalen. IUSA används den redan av storaföretag som Burberry, Pizza Hutoch Tommy Hilfiger.

– När folk känner att det här ärnågot vi måste ha kommer vi attvara beredda. Vi kommer att hakunskap om de lokala förutsättningarnasom lagstiftning och annatsom är jobbigt för kunderna atthålla reda på, säger Axel Hellström.

Förhoppningarna är alltså stora,men exakt hur Dialogtrails verktygkommer att se ut i framtiden ärsvårt att förutse redan nu.

– Nej, vi vet ännu inte vilkenfunktion som kommer att varaviktigast för att kunna växa. Detfår marknaden avgöra, säger OliverYoung.

– Det vi vet är att vi vill erbjudadet senaste. Som utvecklare är deten väldigt rolig utmaning, sägerJohannes Mattsson.

Fakta: Dialogtrail

■■ Start: februari 2018.

■■ Ägare: Axel Hellström, OliverYoung, Johannes Mattssonoch Chalmers Ventures.

■■ Omsättning: symbolisk.

■■ Vinst: –.

■■ Investerare: Chalmers Ventures,Vinnova, Almi och VästraGötalandsregionen.

ANNONS