Blommor får snurr på julen

ANNONS
|

Många blomsterbutiker har försvunnit efter jättarna Plantagen och Blomsterlandets intåg på marknaden.

För de som finns kvar är julen avgörande för att överleva och stor del av årets inkomster dras in på bara några veckor.

- Julveckan står för ungefär fyra gånger så mycket som den nästa största veckan. December månad är väldigt viktig och är en femtedel av hela årsförsäljningen, säger ägaren Hans-Erik Johansson på Freja Blommor i Olskroken.

Dagarna före julafton är hans butik full med kunder och i de bakre regionerna av lokalen pågår full aktivitet.

Ulrika Lindberg och Erik Lindqvist gör julgrupper på löpande band. En med naturtema och näverkruka, en annan lite större för 400 kronor med tre hyacinter av en finare sort, julstjärna och en gaultheria med något som liknar lingonbär.

ANNONS

Erik är ny och får instruktioner av Ulrika som jobbat i butiken i 25 år. Hennes yrkesbana som florist började med en annons i GP: "17-årig tjej söker jobb, gärna blommor."

- Det brukar säga att jag tillhör inventarierna, säger Ulrika och skrattar.

Hon ångrar inte att hon hoppade av den tilltänkta karriären inom textilbranschen, trots att julen innebär långa arbetsdagar, inte sällan till 21.30.

- Jag gillar det konstnärliga och kreativa, trivs med att jobba med händerna och tycker om kundkontakten, säger hon samtidigt som hon visar Erik hur han ska trycka till jorden i krukan.

De flesta anställda i butiken, som har öppet sju dagar i veckan, jobbar mellan 50 och 80 procent. Månadslönen är cirka 20 000 kronor.

Therese Polheimer jobbar med snittblommor till buden. Den dagen GP var på besök blev det omkring 70 buketter som skulle bindas, sånt känns i axlar och rygg på kvällen.

Hon håller först på med en bukett med rosor som ska skickas till en blivande pensionär på Peab. Nästa är en raritet, en tusenkronersbukett.

- De gör vi inte så ofta. Kanske ett par gånger om året. Den här ska till en privatperson i Mölndal med hälsning God Jul.

I butiken står stamkunden Ulrika Clarberg. Hon är rektor på Bagaregårdsskolan. Hon har en hel bärpåse full med blommor.

ANNONS

- Jag har köpt mistlar och minijulstjärnor till vår personal, som städare och bamba, de som inte uppmärksammas av eleverna.

En kundundersökning från Plantagen visar att 13 procent av svenskarna tycker julpynt är ett stressmoment.

61 % köper mellan 3-10 julblommor per år.

67 % anser att amaryllis är den vackraste julblomman.

84 % tycker pynt ar nödvändigt for att komma i julstämning.

79 % blir oftast nöjda med sin julgran.

20 % tycker att deras pyntstil kan beskrivas som "mustig med mycket färg och glitter".

47 % beskriver sin pyntstil som "sparsmakad och stilren".

26 % av svenskarna tycker att det är viktigt att visa upp ett vackert pyntat hem för släkt och vänner, bland norrmän är siffran 55 % och finnar 35 %.

Källa: Enkät i Plantagens kundklubb, 8 927 svarande, varav 3 511 i Sverige, 3 123 i Finland och 2 293 i Norge.

ANNONS