EU:s nya avgastester har skapat flaskhalsar som ställer till det för biltillverkarna. Arkivbild
EU:s nya avgastester har skapat flaskhalsar som ställer till det för biltillverkarna. Arkivbild

Biltillverkarna har problem med nya tester

EU:s nya utsläppstester av bilar, WLTP, ställer till det för många tillverkare. Bilmodeller som inte certifierats enligt de nya normerna får inte säljas i Europa efter 1 september. Många försöker nu tömma lagren så fort som möjligt medan andra tvingas dra ner på produktionen.

ANNONS
|

Förra hösten infördes de nya testmetoderna Worldwide harmonized Light vehicles Test (WLTP) och Real Driving Emissions (RDE) i Europa. Kort beskrivet ska de båda testerna mäta de verkliga utsläppen från bilarna och inte minst under realistiska förhållanden.

Reglerna började gälla för nya modeller 1 september förra året men vid kommande månadsskifte gäller de alla bilar som nyregistreras inom unionen och det är den tidsgränsen som ställer till det för tillverkarna.

Testas var för sig

De flesta bilmodeller kommer med flera motoralternativ som måste testas var för sig och godkännas. Eftersom WLTP och RDE är mycket mer omfattande och tidskrävande än föregångaren New European Driving Cycle (NEDC) har det skapats flaskhalsar och förseningar och flera tillverkare kommer att bilar i lager som inte får säljas i höst. Att flera bolag som får utföra testerna nu jobbar dygnet runt räcker inte.

ANNONS

Tömma lager

Resultatet har blivit att många tillverkare försöker tömma sina lager med NEDC-godkända bilar så fort som möjligt medan andra tvingats dra ner produktionen. Volkswagengruppens ledning gjorde till exempel redan i juni klart att de minskar produktionen med 250000 bilar för att inte få för stora lager, skriver Autonews.

Enligt en bedömning som biltestarsajten carwow gjorde av den tyska marknaden i juni var Audi värst ute med 22 otestade modeller. Flest godkända modeller hade Toyota, Ford och Mazda och allra överst på listan låg Volvo Cars som fått samtliga modeller godkända.

TT

ANNONS