Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Bilindustrins leverantörer har gasen i botten

Försäljnings- och vinstrekorden avlöser varandra på Volvo Cars. Det betyder full fart framåt även för de tusentals företag som jobbar åt biltillverkaren på Hisingen. Vi hälsar på hos tre av dem, alla i Göteborg.

Zenuity är företaget som ska hjälpa Volvo Cars att nå en av sina kaxigaste visioner: År 2025 ska var tredje ny Volvo – 400 000 bilar – vara självkörande. På Lindholmen i Göteborg ska Zenuity utveckla mjukvaran till dessa framtidens bilar. Och när säkerheten är viktigast av allt, får det inte finnas några buggar. Volvo Cars är både delägare och kund till Zenuity. Och många som jobbar här är före detta volvoiter.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– När vi startade i april 2017 kom hälften av personalen från Volvo Cars som flyttade nästan halva sin avdelning för aktiv säkerhet till oss, säger Catarina Falkenström (bilden), kommunikationsansvarig på Zenuity.

ETT HETARE TEKNIKOMRÅDE än självkörande bilar är nog svårt att hitta just nu. Zenuity får ungefär 100 kvalificerade sökande på varje ledigt jobb. Och företaget har närmare 100 jobbannonser ute. Huvudkontoret ligger i Göteborg, men kontor finns även i München, Detroit, Silicon Valley och – det senast öppnade – i Shanghai i Kina.

– Kina är en marknad vi vill komma ut på rejält, främst med säkerheten som ju är en viktig aspekt av självkörande bilar. Det finns en stor potential i Kina för att förebygga alla dödsolyckor i landet, officiellt runt 90 000 per år, inofficiellt 200 000– 300 000 döda per år. Men det pratar man inte högt om, säger Catarina Falkenström.

FRÅN ZENUITYS HUS på Lindholmspiren 2 är det bara en kort promenad till AKQA på Lindholmsallén 12. AKQA är en internationell idé- och innovationsbyrå som öppnade kontor i Göteborg 2015, sedan Londonkollegorna hämtat hem det prestigefyllda uppdraget som digital byrå åt Volvo Cars. På tre år har man växt från 0 till 65 personer. Men ändå hittills inte gjort så mycket väsen av sig i Göteborg.

– Nej, vi är måna om att inte gå in och skryta på en ny marknad, säger David Wedebrant, affärsutvecklingschef på AKQA.

För Volvo Cars har AKQA gjort en rad uppmärksammade lanseringar, som kampanjen för nya Volvo V60, ”Designed for Generations”, en nostalgisk resa från 50-talet till nutid. AKQA har även varit med och byggt om Volvo Cars bil-konfigurator på webben från grunden. Byrån har lagt ner mycket omsorg och resurser på sina lokaler i den gamla maskinhallen M 2 på Lindholmens varvsområde.

– Ja, det var verkligen ett labour of love. Om vi lovar att leverera världens bästa kommunikation och innovation vill vi att det ska speglas i kontoret, säger David Wedebrant.

AKQA uppmuntrar sina kunder att komma till dem och arbeta, hålla möten och bjuda in folk. Men det kräver olika säkerhetszoner.

– Vi jobbar ofta med hemliga saker, så en tredjedel av kontoret är öppet för alla, två tredjedelar är hemliga. Där måste man vara eskorterad, för att inte riskera läckor, säger David Wedebrant.

SÄKERHET ÄR I fokus även för Add Secure, ett säkerhetsföretag som vuxit snabbt på senare år, bland annat genom fem företagsköp. I dag handlar säkerheten ofta om uppkopplingen mot Internet.

Add Secure har till exempel säkrat kommunikationen för Halkvarnaren, en app som larmar Volvo V70- ägare för halka. Förra vintern körde 500 Volvo V70 med Halkvarnaren och kommande vinter ska det bli 1 000 bilar, men antalet som kan ta emot varningar kan uppgå till 10 000 eller kanske 100 000 bilar.

SNART SKA HALKVARNAREN också börja varna för fartgupp och hål i vägen och hålla koll på hur batteriet mår. Och mer lär det bli. Den OBD-dongel (en adapter som kopplas till bilens diagnosuttag) som sitter i Volvon kan skicka iväg 2 000 olika värden.

– Tillämpningen av IoT (Internet of Things) i vardagslivet är så spännande, möjligheterna är oändliga. Att en bil kan varna för halka och andra faror och sedan sprida det till många bilar i området är otroligt intressant och något som bilspeditörer och flottor av tunga fordon bör vara intresserade av, säger Mats Genberg,

Sverigechef på Add Secure. Men här är säkerheten grundläggande. Inga utomstående får komma åt datan. Det finns en reell risk att bilar blir hackade.

– Vi har sett hur brottslingar kan ta över bilar, och risken ökar när antalet uppkopplade system i bilen blir fler för varje år, säger Mats Genberg.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.